Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Modell för etisk AI-integration på civilingenjörsprogrammet industriell ekonomi

Projektet innebär att utveckla en modell för hur etiska perspektiv kan läras ut inom ämnet industriell ekonomi för att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

P1. Väsentliga ämneskunskaper 

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P5. Öppna experimentella miljöer 

P9. En utvecklande utbildningskultur 

P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen 

Definitioner av principerna

Kontakt

Åsa-Karin Engstrand
Åsa-Karin Engstrand universitetslektor

Detta projekt genomfördes på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2420-ITM).  

Projektkontext  

En alumnenkät under 2024 visar att utbildningen inte i tillräckligt hög grad ger studenterna förståelse för hur etiska frågor kan hanteras, och en genomgång av måluppfyllelse av nedan examensmål visade att målen inte uppnås i tillräckligt hög grad: 

  • "visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete"

  • "visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter" . 

Eftersom AI i synnerhet kräver god förmåga till etisk reflektion behövs en analys av hur detta kan åstadkommas i utbildningen och således bidra till att uppfylla examensmålen i högre grad än för närvarande. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Syftet är att stärka studenternas förmåga att hantera etiska dilemman kopplade till AI. Effektmålet är att KTH har en modell för att nå större måluppfyllelse av examensmålen Värderingsförmåga och förhållningssätt. Modellens generella utformning gör att den kan användas inte enbart för etisk AI inom industriell ekonomi utan även för olika program och för analys av teknologier i allmänhet. 

Projektresultat (output) 

En skriftlig handledning med konkreta läraktiviteter, Delresultat är: 

  • Genomgång av forskning om AI och etik med bäring på Industriell ekonomi;

  • Intervjuer med relevanta aktörer inom olika branscher och branschorganisationer;

  • Test av två olika varianter av modellen (på Storträffen och på workshop med lärare inom industriell ekonomi och organisation). 

Tidplan 

Startdatum: 2024-08-15
Slutdatum: 2024-12-31

Projektdokumentation  

Finns tillgängligt i OneDrive för dig som har KTH-ID och är inloggad.

Resultat 

Finns tillgängligt i OneDrive för dig som har KTH-ID och är inloggad.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-29