Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Nästa steg för våra lärmiljöer efter beslut om strategiska och taktiska mål

Inriktningsbeslut om lärmiljöer

Visualisering med mål och områden som kopplas ihop i kluster och med pilar.
Arbetet har identifierat åtta lärmiljöutmaningar, tio taktiska mål och fyra strategiska mål som alla sammantaget bidrar till förbättringsåtgärder inom fyra kluster av aktuella verksamhetsutmaningar. Hur dessa delar hänger ihop beskrivs i visualiseringen.
Publicerad 2025-06-03

Läs beslutet

"Inriktningsbeslutet syftar till att stärka kopplingen mellan KTH:s vision och övergripande mål och den långsiktiga utvecklingen och omformningen av både KTH:s fysiska och digitala lärmiljöer."

Utöver bakgrunden, beredningsarbetet, åtta lärmiljöutmaningar, de fyra strategiska målen och de tio taktiska målen, beskrivs även fem prioriterade steg.

[pdf]

[länk]

Alt. rubriker:

  • Vision och vägen...verkstad..
  • Det här behöver vi göra...
  • Hur kommer vi vidare efter beslut om våra lärmiljöer?

En riktning för våra digitala och fysiska lärmiljöer

....

Prioriterade steg

Åtaganden, uppdrag och åtgärder utifrån inriktningsbeslutet hanteras via ledningens och verksamheternas reformagendor. Prioriterade steg utifrån inriktningsbeslutet bör vara att:  

  1. Formulera och etablera en förvaltningsmodell både för de digitala och fysiska lärmiljöerna. 
  2. Etablera ett gru-lokalutskott som kan analysera och bereda de underlag för gru-lokalförändringar som KTH:s lokalråd fattar. 
  3. Utveckla de fysiska utrymmena så att de enkelt kan anpassas till nya pedagogiska metoder och e-lärande tekniker, med fokus på interaktivitet och kollaboration.  
  4. Alla studenter har möjlighet att få tillgång till utrustning, labbmiljöer och makerspace som stimulerar prototyputveckling och experiment.  
  5. Möjliggöra flexibla studie- och arbetsformer genom tillgång till digitala resurser och verktyg oavsett plats och utbildningsval.  

Åtta punkter att utreda vidare

Framtidens utbildning har fått i uppdrag att göra en effektanalys för de frågeställningar som framkommit under tidigare utredningar. ​

– Vi kommer samla in data och analysera med viktiga funktioner. Resultaten kommer sen diskuteras med GU innan förändringar i befintliga riktlinjer föreslås​.

Frågor som utreds:​

  1. Examinationsperioder – Ska KTH ha kvar eller ta bort utpekade tentaveckor i läsårsindelningen?​

  2. "No show"-konsekvenser? Ska vi införa konsekvenser för studenter som uteblir från salsexamination de anmält sig till?​

  3. Plussning? – ska vi ta bort möjligheten för plussning eller ha kvar den men med samma möjlighet för alla program, i mån av plats?​

  4. Tidsbegränsade salsexaminationer? Ska vi begränsa maximalt antal timmar en skriftlig och digital campusexamination får ha?​

  5. Digital examination – Hur kan erfarenheterna från det digitala tentamensprojektet implementeras? ​

  6. Schemalagd undervisning – Ska vi begränsa maximalt antal schemalagda timmar för civil- och högskoleingenjörsprogrammen åk 1-3?​

  7. Studentcentrerad schemaläggning – möjligt och önskvärt att schemalägga studenter på avancerad nivå i närheten av deras lärares kontor [för...]

  8. Systemstöd – Kravställ att schemaläggningsverktyg samt fastighetsdata utvecklas för bättre matchning mellan salar och pedagogiska behov ​