Framtidens utbildning på Storträffen hösten 2024
Kom och prata utbildningsutveckling med oss den 28 november i Q-huset!
Här får du en överblick av Storträffens programpunkter och aktiviteter som relaterar till till KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning. Ett 15-tal personer i programorganisationen (mest projektledare) kommer leda temabordsrundorna. Under den inledande plenumsessionen får vi lyssna på programägaren rektor Anders Söderholm, nya programledaren Anna Jerbrant och huvudtalaren Eva Liedholm Johnson. På väggarna i postersalen kommer vi ha några samlingspostrar med kort introduktion av aktiva projekt 2024.
Tid:
To 2024-11-28 kl 12.30 - 16.30
Plats:
Q-huset, Malvinas väg 6B (Google maps)
Språk:
Höstens storträff är på svenska
Exportera till kalender
Om Storträffen och PriU-grupper
För att stärka ett KTH-övergripande samarbete, erfarenhetsutbyte och kontinuerlig kvalitetsstärkning av våra utbildningar arrangeras storträffen varje termin. Dessutom finns det ett flertal tematiska grupper, så kallade PriU-grupper. Dessa arenor är öppna för alla på KTH, såväl lärare, studenter som personal. Höstens tema är: "När alla drar sitt strå till stacken - små insatser som gör stor skillnad".
Storträffen, som är en del av KTH:s kvalitetssystem, arrangeras av Storträffskommittén som samordnas av Viggo Kann och Anna-Karin Högfeldt.
Storträffens huvudsida
Nedan presenteras programpunkter och aktiviteter under Storträffen som relaterar till till KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning. Observera att sidan kan uppdateras vid ändringar.
Programägaren hälsar välkommen
Rektor Anders Söderholm är programägare för Framtidens utbildning. Han kommer delta vid Storträffen, bl.a. hälsa välkommen under plenumsessionen.
Nya programledaren presenterar sig
Eva Liedholm Johnson är huvudtalare
Som mottagare av KTH:s pedagogiska pris 2023, ska Eva huvudtala under den inledande plenumsessionen. Som grundutbildningsansvarig (GA) för Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE) ingår Eva i Framtidens utbildnings s.k. Core team tillsammans med andra GA och vice GA. Eva leder sedan 2023 ABE:s projekt
Omedgörliga problem i en hållbar kontext inom samhällsbyggnad
.
Postrar i Q31: kort introduktion av projekt 2024
Framtidens utbildning kommer att kort introducera utvecklingsprojekt som är aktiva 2024 på ett antal postrar; dock inte en poster per projekt denna gång (med undantag för E-mobility, vars projektledare inte kan närvara på Storträffen). Projekten kommer klustras under följande rubriker:
- Omedgörliga problem
- AI
- Utbildningsutbud
- Breddad rekrytering och deltagande
- Utveckla examination, studievägar och lärarkompetens
Några av projektledarna till 2024 års utvecklingsprojekt har temabord som direkt eller indirekt relaterar till deras projekt. Projekt som relaterar till temaborden introduceras i rutorna på denna sida under respektive klustringsrubrik.
Kluster av temabord med koppling till Framtidens utbildning
Av 30-talet temabord som du har att välja mellan till de tre bordsrundorna, har 12 direkt koppling till Framtidens utbildning. De flesta har koppling till aktiva utvecklingsprojekt 2024.
RAMVERKET
Behöver vi ett ramverk 2.0 och hur ska det i så fall se ut? (runda 2)
Dela synpunkter och föreslå utveckling i Q31: I beslutet om principer för Framtidens utbildning betonades att principerna var förslag som skulle prägla arbetet att utveckla KTH:s utbildningar. Välkommen att dela erfarenheter och synpunkter och föreslå förändringar/utveckling av ramverket.
OMEDGÖRLIGA PROBLEM ("wicked problems")
Som uppvärmning kan du med fördel lyssna på det senaste avsnittet #49 av lajvpodden Fikasnack om framtidens utbildning: "Fikasnack om utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem"
KTH Play (textad) #49
,
Spotify #49
,
Youtube #49
Projekt med koppling till omedgörliga problem kan du läsa om på poster i Q31 på Storträffen.
Osäkerhet och komplexitet - praktiska sätt att ta sig an omedgörliga problem (runda 1)
Diskussion i Q36: Vi kommer att berätta om hur vi har adresserat omedgörliga problem i vår kurs Ledning av komplexa förändringsprocesser (Leading Complex Change Processes), där studenterna själva leder en del av kursen. Vi samlar samtidigt in era goda erfarenheter! Win-win!
Progression av hantering av omedgörliga (svårfångade/konfliktrika/"wicked") problem (runda 2)
Diskussion i Q36: Hur går man vidare och djupare in i att adressera omedgörliga problem, hur säkerställer vi progression? Vi diskuterar och samlar in exempel och goda erfarenheter.
Hur kan samverkan med externa intressenter stärka KTH:s utveckling avseende omedgörliga problem? (runda 3)
Diskussion i Q36: Omedgörliga problem är ett tema som är prioriterat i KTH:s utbildningsutveckling. Hur kan KTH:s vidareutveckling av detta stärkas genom samverkan med externa intressenter?
Hur tolkar ni det utifrån ert ämnesområde? Vad krävs för att realisera det i era program? Hur kan externa partners stötta implementeringen? Till exempel genom gästföreläsningar om hur arbetslivet tar sig an omedgörliga problem, engagemang i projektkurser som arbetar med omedgörliga problem – genom att formulera problemställningar, coachning/återkoppling, delta i panel för bedömning mm.
ARTIFICIELL INTELLIGENS (AI)
Som uppvärmning kan du med fördel lyssna på det näst senaste avsnittet #48 av lajvpodden Fikasnack om framtidens utbildning: "Fikasnack om olika perspektiv på AI i högre utbildning" på
KTH Play (textad) #48
,
Spotify #48
eller
Youtube #48
. Projekt med koppling till AI kan du läsa om på poster i Q31 på Storträffen.
AI-generera och distribuera frågebaserat lärmaterial effektivt (runda 1)
Höra mer om i Q26: om hur AI kan användas för att generera en hel kurs på en arbetsdag. Det genererade materialet använder sig av metodiken rent frågebaserat lärande. Demo av processen, från ingenting till färdig kurs, samt avslutande diskussion.
Digital guide för AI-integration och likhetsprincipens roll och utmaningar för användning av AI-verktyg vid olika svenska lärosäten (runda 1)
Höra mer om och diskutera i Q33: Hur kan AI användas säkert och rättvist vid svenska lärosäten? Kom och diskutera en digital guide för AI-integration i undervisningen och de utmaningar vi behöver lösa tillsammans.
2 x AI som katalysator för framtidens utbildning- innovativa lärformat och verktyg i undervisningen (runda 2 resp. runda 3)
Steg 1 Höra mer om i Q33: Framtidens professioner kommer med stor sannolikhet att använda AI som verktyg för att kunna uppnå ökad effektivitet och även nya resultat. Hur ska KTH förändra sina utbildningar för att förbereda kommande generationer av framgångsrika ingenjörer?
Steg 2 Dela och diskutera exempel i Q33: Vi diskuterar exempel på hur AI redan används i olika sammanhang på KTH, samt diskuterar framtida satsningar. Vad vill vi, och vart är vi på väg?
Rekommendationer för studenters användning av AI vid examination – Nina Wormbs och Magnus Andersson. Detta bord relaterar till AI-projekten i Framtidens utbildning. Nina leder arbetsgruppen AI och lärande (tillhör fakultetsrådets etikutskott) som jobbar med just denna fråga. Arnold Pears är också med i arbetsgruppen.
UTBILDNINGSUTBUD
Projekt med koppling till utbildningsutbud kan du läsa om på poster i Q31 på Storträffen.
Mikromeriter - vad är det och hur funkar det i det livslånga lärandet (LL)? (runda 2)
Höra mer om i Q17: Mikromeriter finns och efterfrågas vare sig man vill eller inte. Finns, eftersom de redan delas ut för bevisad kompetens och kunskap. Efterfrågas, eftersom...de efterfrågas. Men vad är det och hur påverkar det oss på KTH? Våra korta vidareutbildningskurser är ett exempel på när de lämpar sig väl. Och MOOCar? Där också, men med lite begränsningar. Och är det någon mening med mikromeriter utan digitala certifikat? – En framtidsspaning om något som redan är.
BREDDAD REKRYTERING OCH DELTAGANDE
Projekt med koppling till breddad rekrytering och deltagande kan du läsa om på poster i Q31 på Storträffen.
Alla ska med - ökad kvarvaro genom tidiga insatser (runda 1)
Höra mer om i Q22:Vi anställde 6 amanuenser som coacher för studenterna på första året i ett civilingenjörsprogram. Hör om våra erfarenheter så här långt. Vad skulle vi göra annorlunda? Vad tror vi är bra vägar framåt?
EXAMINATION, STUDIEVÄGAR, LÄRARKOMPETENS
Projekt med koppling till examination, studievägar och lärarkompetens kan du läsa om på poster i Q31 på Storträffen.
Trygga studievägar med tydliga förkunskapskrav (runda 1)
Höra mer om i Q11: "Särskild behörighet till kurs och program" är mycket roligare än det låter. Genom att skriva tydligare förkunskapskrav uppnår man en lång rad positiva effekter för både studenter, lärare och verksamhetsstöd. Vi berättar om konkreta erfarenheter, fallgropar att undvika, smarta formuleringar, metoder och verktyg.
Kollegialt digitalt - hur stödjer vi den kollegiala utvecklingen digitalt (runda 3)
Diskutera i Q13: Att lära sig från och med varandra är ett bra sätt att utvecklas i sin profession som lärare. Diskussionen vid detta bord tar startpunkten i att det kollegiala utbytet ser väldigt olika ut på KTH. Hur kan vi stärka detta och kan det även finnas bra digitala vägar framåt för att stödja det kollegiala utbytet?
Kontakt
framtiden@kth.se
Vid frågor till Storträffskommittén om Storträffen, kontakta Anna-Karin Högfeldt och Viggo Kahn på institutionen för lärande (LES) Se
.
Storträffens huvudsida