Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Gemensam struktur för projektkurser på masterprogram

Projektet innebär att ta fram en struktur för hur projektkurser kan organiseras så att de stöder en progression i studenternas lärande över tid och över olika ämnesområden. Även strukturella lösningar för schemaläggning och marknadsföring kan komma att ingå i en andra projektdel.

Graf med mappade principer markerade.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd 

P8. Flexibla och strukturerade studievägar 

Definitioner av principerna

Kontakt

Dena Hussain
Dena Hussain universitetsadjunkt

Detta KTH-gemensamma projekt genomfördes inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2404-KTH).

Projektkontext  

I KTH:s utbildningsprogram spelar projektkurser en central roll för att utveckla studenternas praktiska färdigheter och deras förmåga att tillämpa teoretiska kunskaper i verkliga scenarier. Trots deras betydelse är dessa kurser ofta begränsade av strukturella hinder. Projektkurser tenderar att vara starkt bundna till specifika program, vilket innebär att schemaläggning och marknadsföring sällan uppmuntrar till tvärvetenskapligt deltagande. Dessutom saknas en tydlig struktur för hur dessa kurser kan organiseras så att de stöder en progression i studenternas lärande över tid och över olika ämnesområden. Dessa utmaningar förhindrar inte bara effektivt samarbete mellan olika discipliner utan gör det också svårt för studenter att identifiera och utnyttja projektmöjligheter som passar deras intressen och karriärmål. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Projektet syftar till att skapa en övergripande och samordnad struktur för KTH projektkurser. Genom att tydligt definiera och organisera dessa kurser på ett sätt som underlättar interaktion mellan olika program och discipliner, vill vi förbättra både studenternas och lärarnas möjlighet att samarbeta över ämnesgränser. Ett annat viktigt mål är att skapa en progression i kursinnehåll och lärandemål som möjliggör för studenter att utveckla sina färdigheter stegvis inom ramen för projektbaserat lärande. 

Projektresultat (output) 

  • Kommunikationsstrategi: Utveckla en detaljerad strategi för hur resultat från projektkurser kan utnyttjas i studentrekrytering och externa relationer. Detta ska inkludera riktlinjer för användning av kursresultat i marknadsföringsmaterial som broschyrer, webbplatsinnehåll, och presentationer vid utbildningsmässor. 
  • Gemensam schemaläggningsstruktur: Skapa en enhetlig och flexibel struktur för schemaläggning av projektkurser, inklusive rekommendationer för tidsramar och deadlines som underlättar samordning mellan olika program och ämnesområden. 
    • Milstolpe 1: Identifiera och kartlägga alla befintliga projektkurser inklusive deras nuvarande struktur, målgrupper och schemaläggningsprinciper (1-2 månader). 
    • Milstolpe 2: Utveckla ett preliminärt förslag på en gemensam schemaläggningsstruktur och riktlinjer för kursplanering (3-4 månader). 
    • Milstolpe 3: Organisera och genomföra workshops med berörda lärare och programansvariga för att samla in feedback och revidera förslaget (5-6 månader). 
    • Milstolpe 4: Implementera en kommunikationsstrategi som inkluderar utveckling av material för marknadsföring och rekrytering baserat på kursresultat (7-8 månader). 

Tidplan 

Startdatum: 2024-06-01
Slutdatum: 2025-05-31

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-11-05