Att utveckla ett Blended Intensive Programme (BIP)
Blended Intensive Programme (BIP) är en innovativ kursform som kombinerar fysisk och virtuell mobilitet för att främja internationellt samarbete. Kursen genomförs i samarbete med minst två andra lärosäten och riktar sig till studenter, lärare eller administrativ personal.
En BIP är en kurs som består av två delar, en virtuell del där studenterna samarbetar online och en del där studenterna genomför aktiviteter vid det koordinerande lärosätet:
-
Fysisk mobilitet: Studenter och lärare reser till det koordinerande lärosätet för gemensam undervisning, workshops, projektarbete eller andra aktiviteter.
-
Virtuell del: Deltagarna samarbetar även online, t.ex. genom gemensamma projekt, diskussioner och digitalt lärande. Den virtuella delen kan ligga före eller efter den fysiska mobiliteten.
Planering och samarbete
Börja planera i god tid, minst ett år innan kursen ska ges, och se till att alla relevanta personer är med i processen. Tänk på följande:
-
Om det är en ny kurs som utvecklas så tänk på att man kan bara inrätta kurser för programstudenter en gång per år på KTH. Stoppdatumet är 15 oktober för kurser som ges läsåret därpå.
-
Om du behöver revidera en befintlig kurs för att den ska anpassas till en BIP så sker det två gånger per år. Stoppdatum för revidering av kurs är 15 april inför höstterminen och 15 oktober inför vårterminen.
-
Om du planerar att sätta upp en BIP, kontakta kontaktpersonen för BIP-kurser före den 31 december, så din BIP kan inkluderas i nästkommande års ansökan.
Anmäl ditt intresse här (KTH Form)
Allmänna villkor för BIP och innehåll
Samarbetet måste involvera minst tre lärosäten från tre olika länder inom EU och KTH måste ha ett utbytesavtal med dessa lärosäten. Kontakta kontaktpersonen för BIP-kurser om du är osäker på om KTH har avtal med de lärosäten som du vill utveckla BIP-kursen tillsammans med.
Koordinerande lärosäte är det mottagande lärosätet och ansvarar för den fysiska mobilitetsdelen samt den virtuella delen. Partnerlärosäten deltar aktivt i kursen och måste tillsammans med övriga partnerlärosäten uppfylla kravet på minst 10 studenter (exklusive lärare och studenter från mottagande lärosäte).
En BIP bör inkludera:
-
Gemensam fysisk mobilitet på 5-30 dagar.
-
Gemensam virtuell del.
-
Kursen bör ha minst 10 studenter (exklusive lärare och studenter från det mottagande lärosätet).
-
Kursen bör ge minst 3 ECTS-poäng för studenter.
Finansiering
Det koordinerande lärosätet tilldelas BIP-medel baserat på antalet deltagare. En BIP med minst 10 deltagare genererar 6000 EUR. Lärare som undervisar utomlands i en BIP kan söka finansiering för Erasmus+ lärarmobilitet om de uppfyller samtliga villkor för mobiliteten. Villkoren är att vistelsen är minimum 2 dagar och minst 8 timmar undervisning.
De medel som erhålls för att genomföra en BIP kan användas för flera ändamål. Här är några sätt att använda dessa medel:
Planering och implementering
-
Medlen kan användas för kostnader att planera och organisera BIP-kursen.
-
Skapa eller köpa kursmaterial, böcker, online-plattformar och andra resurser som behövs för undervisningen.
Resor och boende
-
Vid en eventuell resa till ett partneruniversitet för planeringsmöte kan Erasmusmedel beviljas för att sänka kostnaderna. Notera att inkommande mobilitet får medel från hemuniversitetet genom Erasmusstipendier.
Undervisning och aktiviteter:
-
Bjud in gästföreläsare eller experter inom ämnesområdet.
-
Organisera workshops, seminarier och andra pedagogiska aktiviteter för att berika kursinnehållet.
-
Medlen kan användas för t ex en stadsrundtur eller liknande.
Administrativa kostnader
-
Medlen kan användas för administrativa kostnader.
Innovativa metoder och utveckling
-
Investera i digitala verktyg och plattformar för att förbättra den virtuella komponenten av BIP-kursen.
-
Använd medlen för att utveckla innovativa undervisningsmetoder och material.
Inkludering och tillgänglighet
-
Medlen kan användas för att främja tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, inklusive anpassningar av material och faciliteter. Deltagare med funktionsnedsättningar kan ansöka om inkluderingsbidrag på hemuniversitetet.
Marknadsföring och spridning
-
Använd medlen för att marknadsföra BIP-kursen och dela resultat och erfarenheter.
Administration vid en BIP-kurs
Avdelningen för Utbildningsstöd hjälper dig med att ansöka om BIP-medel, rapportering till EU efter genomförd BIP-kurs, etablering av studenter i Ladok och att studenterna får KTH-konton. Det tillkommer dock en del administration för den som arrangerar en BIP-kurs:
-
Etablera samarbete med minst två andra universitet.
-
Etablera en ny kurs vid KTH.
-
Hantera anmälningar.
-
Kontrollera att studenten har rätt förkunskaper till kursen.
-
Boende, måltider etc. då studenterna är på plats.
-
Notera att om en icke EU-medborgare ska följa BIP-kurser så måste studenten ansöka om visum i god tid innan kursstart.