Lärare berättar: "Hur Mentimeter kan stödja undervisning och lärande"

Dokumentation från Lunch 'n' Learn 11 maj 2021

Publicerad 2021-05-18

KTH har nu en campuslicens för Mentimeter och du som lärare kan använda verktyget för att skapa interaktion med studenterna i exempelvis en föreläsning. Här är videodokumentation från Lunch ’n’ Learn-webbinariet med en presentation av Mentimeter och även exempel på hur lärare på KTH använder det i egen undervisning.

Om webbinariet

Mentimeter är ett webbaserat presentationsverktyg och ett digitalt system för interaktiva undersökningar. Du kan använda Mentimeter i din undervisning, oavsett om det är i sal eller på distans över Zoom, synkront eller asynkront. I detta webbinarium berättar Åsa Emmer hur hon använder verktyget i sin undervisning och Oliver Andersson visar hur verktyget kan användas för att engagera studenter asynkront.

Mentimeters många möjligheter

Eftersom Mentimeter har stöd för flera olika frågetyper och deltagarna interagerar med din presentation via en digital enhet, exempelvis deras mobiltelefon, behöver studenterna inte sitta i samma sal för att kunna vara delaktiga. Du kan även använda verktyget asynkront genom att använda funktionen "audience pace", exempelvis för att ställa frågor före eller efter ett undervisningsmoment.

Se inspelningen från webbinariet för att lära dig mer!

Lärare berättar: "Hur Mentimeter kan stödja undervisning och lärande" (KTH Play) .

Presentatörer

Åsa Emmer (CBH, KTH), Oliver Andersson (Digitalt lärande, KTH).

Presentationsmaterial

Presentationsmaterialet finns i fliken "Attachments" när du är inloggad på KTH Play (logga in längst uppe till höger i KTH Play) .