Hur du pratar med dina studenter om generativ AI
Undrar du hur du bäst kommunicerar din strategi för generativ AI till dina studenter? Vi rekommenderar att du tidigt informerar dem om de allmänna reglerna och senare utvecklar mer detaljerade förhållningsregler i samarbete med dina studenter. Under kursen, uppmuntra till kontinuerliga diskussioner, var transparent med din användning och modellera det beteende du förväntar dig av dina studenter. För mer information och exempel från verkliga livet, fortsätt läsa.
Informera tidigt
Tidigt i din kurs bör du ge dina studenter de allmänna reglerna för hur och när de ska använda generativ AI i olika kursaktiviteter. Dessa regler ska helst finnas tillgängliga innan kursstart, så du kan inkludera dem i kurs-PM:et.
Exempel på kurs-PM på KTH
Utarbeta förhållningsregler i samarbete med studenterna
För att utveckla dina allmänna regler om generativ AI-användning bör du låta dina studenter diskutera fördelarna och begränsningarna med AI i förhållande till kursens lärandemål. För att citera Arnold Pears i avsnitt 48 av podcasten "Fikasnack om Framtidens utbildning":
"Om du använt ett AI-verktyg för att underminera att du uppfyllt ett lärandemål i en kurs, då har du använt AI på fel sätt. Om du använder samma AI-verktyg för att förstärka din förståelse och uppnå lärandemålet i större utsträckning än du kunnat göra ensam, då har du använt AI på ett positivt och bra sätt."
Den här diskussionen är ett gyllene tillfälle att samla in studenternas synpunkter på klassnormer eller riktlinjer för AI-användning, vilket ger dem viss inverkan och ägarskap i kurspolicyer. Studenter som uppmuntras att ta ansvar för sitt eget lärande på detta sätt kan känna sig mer investerade i att uppnå dina förväntningar på deras kursarbete. Detta är också en av principerna för att minska fusket på KTH, som du kan läsa mer om i den uppdaterade rapporten! - Främja lärande och förebygga fusk .
Exempel från KTH
I Lunch 'n' Learn "AI och examination" förklarar Jane Bottomley hur hon utforskade och påverkade hur studenter använder skrivverktyg, till exempel generativ AI. Hon inkluderar reflektionsuppgiften hon använde och några lärdomar från den.
Lunch 'n' Learn: AI och examination
Uppmuntra till kontinuerliga diskussioner
Om dina studenter använder generativ AI under din kurs kommer de att få praktisk erfarenhet av vad som fungerar och vad som inte fungerar. För att hjälpa dem omvandla detta till användbar kunskap bör du stötta autentiska dialoger mellan studenter om fördelar och begränsningar med AI. Till exempel, uppmuntra dem att påbörja en uppgift med att överväga fördelar, kostnader och etiska frågor med att använda generativ AI i uppgiften. Du kan också uppmuntra till detta under klassdiskussioner och i reflektionsaktiviteter.
Dessa kontinuerliga diskussioner bekämpar övertro på AI-verktyg och hjälper studenterna att undvika vanliga problem. Till exempel kan AI-genererad text innehålla meningar som studenterna inte helt förstår, men ändå behåller, eftersom de är rädda för att texten ska försämras om de redigerar den. Dessa texter är ofta också mer opersonliga. För att citera en av Jane Bottomleys studenter i "AI och examination" LnLet:
Student: "Jag gillar inte hur de här verktygen skriver om min text, det låter inte som mig."
Var transparent och modellera förväntat beteende
Det är viktigt att vara öppen med dina studenter om dina kunskaper (även om de är begränsade). Du kan inte förväntas vara expert på generativ AI-teknik och det är inte heller meningsfullt att låtsas vara det. I många fall kommer du och dina studenter att tillsammans utforska utbildningsmöjligheterna med generativ AI och det kan finnas ett behov av att se över tidigare etablerade riktlinjer.
Dina studenter kommer att se hur du förhåller dig till och använder dig av generativ AI, vilket ger dig en möjlighet att modellera förväntat beteende. Om studenterna ser att du är nyfiken, försiktig och etisk i ditt förhållningssätt till AI-användning är det mer sannolikt att de använder AI på ett liknande sätt. Till exempel, att du redovisar om och hur du har använt generativ AI i kursmaterialet. Du kan också muntligt uttrycka dina tankar samtidigt som du visar AI-relaterade färdigheter, för att förklara dina val. Till exempel, när du skriver en prompt till ett AI-verktyg kan du fundera högt på vilka detaljer du ska lägga till och kvaliteten på det genererade resultatet.