SPOTLIGHT seminar
Det första högre seminariet den 9 april är ett SPOTLIGHT-seminarium, vilket innebär att vi fokuserar på en forskare.
Tid: Fr 2021-04-09 kl 09.00 - 10.00
Plats: Zoom
SPOTLIGHT - Ernest Ampadu
SPOTLIGHT är den här gången på Ernest Ampadu som började på Institutionen för lärande i januari 2021 som docent i matematikutbildning. Innan han började på KTH arbetade Ernest som universitetslektor och chef för avdelningen för lärarutbildning, University of Ghana. Han arbetade också vid Richmond International University i London som biträdande professor i matematik och som lektor för matematik och matematikutbildning vid Anglia Ruskin University och Leeds Becket University i Storbritannien.
Under seminariet introducerar Ernest sin forskning inklusive framtidsplaner. Han kommer också att presentera ett favoritpapper som han önskar att han hade skrivit.
Agenda
- Ernest presenterar sin forskning
- diskussion
- Ernest presenterar sina favoritpapper
- diskussion
För att förbereda dig för seminariet, läs ett av Ernests artiklar:
- Ampadu, E., Butakor, P.K., Amponsah, S. & Yeboah, R. (2021). Exploring the professional identities of pre-service teachers' studying at the University of Ghana.International Journal of Education Economics and Development 12(1), 27-44.
- Davis, E. K., Carr, M. E., & Ampadu, E. (2019). Valuing in mathematics learning amongst Ghanaian students: What does it look like across grade levels? In P. Clarkson, W. T. Seah, & J. S. Pang (Eds.), Values and valuing in mathematics education (pp. 89–102). Springer Nature Switzerland.
- Ampadu, E, & Danso, A. (2018) Constructivism in Mathematics Classrooms: Listening to Ghanaian Teachers’ and Students’ Views, Africa Education Review, 15(3), 49-71
Och här är Ernests favoritartikelar:
- Boaler, J., & Selling, S. K. (2017) Psychological Imprisonment or Intellectual Freedom? A Longitudinal Study of Contrasting School Mathematics Approaches and Their Impact on Adults’ Lives
- Phelps, G., Corey, D., DeMonte, J., Harrison, D., & Loewenberg Ball, D. (2012). How Much English Language Arts and Mathematics Instruction Do Students Receive? Investigating Variation in Instructional Time. Educational Policy. 26(5), 631-662.