Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Inrätta uppdragsutbildningskurs

Inrätta kurs

Inrättande av uppdragsutbildningskurser görs på samma sätt som andra kurser på grund- och avancerad nivå. Inrättande av uppdragskurser följer dock inte KTH:s stoppdatum för inrättande av ny kurs. Detta innebär att de kan initieras när som helst under läsåret.

Följande två dokument behöver bifogas vid inrättande av uppdragsutbildningskurser:

  • Bilaga till beslut - Inrättande av kurs
  • Motiveringsbrev

Motiveringsbrevet behöver innehålla följande:

  1. Motivering till den kursklassificering (utbildningsområde) som angivits i inrättandeblanketterna
  2. Namn på kursansvarig och examinator
  3. Påskrift av prefekt, studierektor, kursansvarig

Inrättandehandlingarna (2 st) skickas till Utbildningskansli ABE till adressen uppdragsutb@abe.kth.se  för vidare handläggning.

Är det en programkurs som även ska erbjudas som uppdragsutbildning?

I de fall det gäller en uppdragsutbildningskurs som innehållsmässigt redan finns inlagd i Ladok (som programkurs), så ska det inte inrättas en ny uppdragsutbildningskurs.

Kurskod:

Kurskoden består av institutionsbeteckning, siffra för utbildningsnivå samt löpnummer och avslutas med ett ”U” för uppdragsutbildningskurs (Ex. AF173U)

Utbildningsnivåer:

1 = grundnivå

2= avancerad nivå

Administratör vid institutionen ansvarar för kurskodslistan och lämnar ut kurskoder till kursansvarig/studierektor vid inrättandet av kurs.