Det professionella samtalet - för chefer
Det professionella samtalet -
att förbereda, genomföra och avsluta professionella samtal i samband med diskrimineringsärenden - tre dagars utbildning för chefer
Tid: Fr 2020-11-20 kl 09.00 - 15.00
Plats: KTH Campus, Teknikringen 1
Utbildning för chefer - tre dagar: 20 november, 24 november och 1 december kl 9.00-15.00
Länk till anmälan till utbildningen
Kursavgift: 4 900 kr/person.
Målgrupp
Chefer med behov av kompetens i att leda och genomföra professionella samtal med studenter och anställda i samband med diskrimineringsärenden.
Syfte
Att via kunskap, fördjupade dialoger och träning skapa förutsättningar för chefer och medarbetare att tryggt agera i situationer som kan upplevas som utmanande, få ett gemensamt språk samt att med högsta effekt genomföra de samtal som behöver genomföras.
Mål
Vid avslutad utbildning ska du ha fått med dig konkreta och användbara verktyg för att hantera olika situationer som kan uppstå och känna dig tryggare i att leda samtalet framåt med konstruktiva lösningar och samtalsmetodik.
Form
Praktisk färdighetsträning med teoretisk grund.
Innehåll
Teori i grundläggande samtalsmetodik, övningar, fallbeskrivningar och ett utbyte av erfarenhet mellan professioner.
Kunskap, metod samt träning i:
- Samtalsledarens roll och uppdrag
- Det professionella samtalets syfte och struktur
- Att skapa förtroende och att vara objektiv
- Att lyssna aktivt
- Öppna eller ledande frågor?
- Det empatiska och hjälpsamma förhållningssättet
- Leda samtalet framåt och att undvika fallgropar
- Bemöta och hantera starka känslor
- När hen låser sig eller du når inte fram, hur går du vidare?
- Sammanfattningar, verbalisering, reflektion och annat stöd för samtalet
- Att säkra kvalitén på samtalet, vad kan påverka?
Utbildare
Jacob Krajevski, Personal- och organisationskonsult, Starck & Partner.
Kontakt vid frågor
Karriär- och kompetensutveckling, personalutveckling@kth.se