Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Dynamic travel behaviour modelling

Advances in activity generation and scheduling with dynamic discrete choice models

Tid: To 2024-12-05 kl 09.00

Plats: F3 (Flodis), Lindstedtsvägen 26 & 28, Stockholm

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/65604479123

Språk: Engelska

Ämnesområde: Transportvetenskap, Transportsystem

Respondent: Stephen McCarthy , Transport och systemanalys

Opponent: Professor Jeppe Rich, Danmarks Tekniske Universitet

Handledare: Professor, avd chef Anders Karlström, Centrum för transportstudier, CTS, Transport och systemanalys

Exportera till kalender

QC 20241114

Abstract

Modeller för resbeteenden är viktiga beslutsstödsverktyg i transport-planeringen, som visar vägen där transportsystem och markanvändning blir mer hållbara och rättvisa. Modeller för aktivitetsgenerering och schemaläggning är en typ av resbeteendemodell som beaktar både resor och deltagande i aktiviteter i ett tidsmässigt skeende, vilket speglar dess betydelse för att förstå dagliga resebeslut. Denna avhandling modellerar dynamiskt individers aktivitetsplaner, med fokus på att återspegla den inneboende komplexiteten i resbeteenden och hur de rumsliga och tidsmässiga sammanhangen påverkar och begränsar resbeteendena.

I avhandlingen tillämpas och vidareutvecklas en dynamisk diskret valmodell för aktivitetsgenerering och schemaläggning. Diskreta valmodeller har en väletablerad teori som omfattar beteendemässigt konsistenta modeller med estimerbara och meningsfulla parametrar samt mikroekonomiska välfärdsmått. Dynamiska modeller representerar tid endogent, vilket gör att de kan fånga tidsberoende samband och producera tidsberoende resultat. Modellen som används i denna avhandling, Scaper, bygger på Karlström (2005). Modellens agenter gör kronologiska sammanhängande val av aktivitetsändamål, plats och tidpunkt. De är framåtblickande och fattar beslut som maximerar deras förväntade framtida nytta. Modellen genererar aktivitetsplaner för hela dagen som är förenliga med agentens rumsliga och tidsmässiga begränsningar. 

Inom aktivitetsgenerering och schemaläggning fokuserar två av avhandlingens artiklar på att representera den inneboende komplexiteten i människors dagliga resbeteenden. Artikel tre visar att reskedjor kan ses som en egenskap som uppstår i ett dynamiskt beslutsproblem och visar hur den resulterande dynamiska modellen väl predikterar flera aspekter av beteenden för länkning av resor, inklusive ändamål, platser, tidpunkter och varaktigheter för aktiviteter. Artikel fyra tar upp heterogeniteten i individuella beteenden genom att använda en metod för latent klasser, som visar värdet av metoden och ger evidens för flera distinkta livsstilar för resbeteenden, främst men inte enbart, differentierade efter preferens för transportmedel.

Tiden spelar en central roll i individernas schemaläggning av aktiviteter, därmed syftar två av artiklarna till att förbättra allokering och värdering av tid i dynamisk schemaläggning. Artikel ett fokuserar på tidsallokering och förbättrar den dynamiska modellens prediktion av aktiviteters varaktighet, genom att justera nyttan av deltagande i en aktivitet baserat på den förflutna varaktigheten. Artikel fem härleder två mått på värdet av tidsbesparingar i dynamiska kontexter, där det ena är beroende av tidpunkt under dagen och det andra speglar det förväntade värdet av tidsbesparingar för en individ i början av dagen. 

Slutligen fokuserar avhandlingen på att förstå hur människors rumsliga kontext relaterar till deras resbeteenden. Artikel två utvärderar urbana utvecklingsmönster av centralisering kontra spridning i förhållande till resbeteenden. Artikeln använder en modell för arbetsplatslokalisering utvecklad av Naqavi et al. (2023) tillsammans med Scaper för att fastställa individers rumsliga kontexter i tre scenarier, och analyserar olika aspekter av deras predikterade resbeteenden. Artikeln visar en motsättning mellan planeringsmålen, där centralisering leder till mer hållbara val av transportmedel medan spridning kan bidra till att minska den bostadssegregationen.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-356350