Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Examinatorsutbildning på KTH

Examinatorsutbildningen syftar till att du ska tillägna dig eller uppdatera dina kunskaper om de aktuella regler och riktlinjer som styr examination och examinatorns roll för att kunna agera korrekt som examinator. Under utbildningen får du lära dig mer om rättssäker, målbaserad och likvärdig examination och sätta dig in i KTH:s lokala regler vad gäller kursplaner och examination.

Till examinatorsutbildningen (Canvas)

Två timmars webbutbildning (sve/eng)

 har tagit fram en webbutbildning om lagar och regler kring examination för examinatorer och lärare som vill bli examinator. Utbildningen är dock öppen för all personal.

Utbildningen som ligger Canvas, finns både på svenska och engelska och tar totalt ungefär två timmar. Du väljer själv när du ska genomgå utbildningen och om du vill dela upp den i mindre delar.

Lärandemål

Efter godkänd examinatorsutbildning ska du som examinator kunna:

  • agera i enlighet med gällande lagar och KTH-riktlinjer
  • söka upp och tillämpa de regler som gäller för examination vid KTH.

Fyra moduler i Canvas

  1. Målbaserad examination – det är målen som ska examineras – vad innebär det?
  2. Rättssäker examination – lagar och regler som styr examinationen.
  3. Likvärdig examination – diskriminering, inkluderande, anpassad och varierad examination.
  4. Lokala regler för examination – KTH-regler för examination och tillgodoräknande.

Varje modul består av inläsning och instuderingsfrågor.

Exempel på frågor från olika moduler

  • Får examinatorn erbjuda muntlig tenta till en funkastudent om kursplanen anger skriftlig tenta som examination? (modul 3)
  • Måste det finnas bedömningsriktlinjer för en labb eller tenta som bedöms av flera olika personer? (modul 4)
  • Måste varje projektgruppsmedlem bedömas individuellt i ett grupprojekt? (modul 4)
  • När och på vilka sätt är det tillåtet att genomföra en Fx-komplettering? (modul 4)
  • Om brandlarmet går i en av tentasalarna, måste tentan avbrytas i alla salar? (modul 4)
  • Har en student rätt att svara på svenska, även om kursens språk är engelska? (modul 2)
  • Måste examinatorn publicera lösningsförslag efter tentan/hemtentan? (modul 4)
  • Hur ska slutbetyget sättas för en student som fått tillgodoräkna ett betygsgrundande moment i kursen? (modul 4)
  • Får examinatorn sätta en tidsgräns för när studenter senast får begära omprövning av rättningen? (modul 2)

Fortsättningskurs LH221V

Examinatorskap för kurser på KTH 1,5 hp

Om du vill fördjupa dig och stöta och blöta olika dilemman som examinatorer kan ställas inför finns en högskolepedagogisk fortsättningskurs på 1,5 hp.

LH221V Examinatorskap för kurser på KTH 1,5 hp