Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Kontinuerlig kompetensutveckling för lärarrollen

KTH erbjuder undervisande personal (lärare, doktorander eller handledare) kompetensutveckling för undervisning och bedömning i olika former. Utvecklingsutbudet utgörs av allt från kurser i olika format, KTH-övergripande eller skollokala kollegiala träffar i nätverk/lärarlag, stödaktiviteter som workshoppar eller individuell handledning samt självstudier med webbresurser. Utöver det som KTH erbjuder, kan KTH-anställda även ta del av utbudet på Karolinska institutet och Stockholms universitet inom ramen för Stockholm trio.

KTH:s kompetensutvecklingsmål för lärare

"Kontinuerlig kompetensutveckling för lärarrollen" är en av principerna i ramverket för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Principen konkretiseras i KTH:s verksamhetsplan för 2023–2025 (avsnitt 2.7) och fastställer KTH:s mål att all undervisande personal ska ha en dokumenterad individuell kompetensutvecklingsplan under 2024.

Mer om KTH:s kompetensutvecklingsmål för lärare

Utvecklingsutbudet

Webbresurser för självstudier

Utbildningsstöd – starta här

Startsidan på intranätet för alla medarbetare som jobbar med KTH:s utbildningsverksamhet. 

Utbildningsstöd

Digitala verktyg

Information och guider för de digitala verktyg som KTH använder för utbildningsverksamheten.

Systemstöd för utbildning på KTH

Läraktiviteter

Stöd för att utforma dina läraktiviteter, digitala och platsbaserade, synkrona eller asynkrona.

Läraktiviteter

Examination

Stöd, råd och riktlinjer kring examination för kurser som ges på KTH.

Examination

Kurser

Lärare, doktorand eller handledare? Oavsett din roll så erbjuds du kurser i högskolepedagogik som hjälper dig att utvecklas i ditt yrkesutövande. Kursutbudet utgörs av KTH:s examinatorsutbildning  i Canvas och högskolepedagogiska kurser samt fortsättningskurser och resurser inom Stockholm trio.

Kurser för undervisande personal

Kollegiala konferenser och nätverksträffar

KTH:s Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)

SoTL är en kollegial metod för hur lärare kan utveckla sin undervisning baserat på aktuell forskning och kunskap om lärande i högre utbildning. Syftet med SoTL-konferensen är att stimulera KTH-lärare att utveckla sin undervisning och lärande genom att beforska, dokumentera och dela med sig av sina utbildningsinsatser.

KTH SoTL

Storträffar och PriU-grupper

En gång per termin bjuder Vicerektor för utbildning in personal och studentkårsrepresentanter till Storträffar som tar upp prioriterade frågor för KTH:s utbildning. Genom olika grupper för prioriterade frågor för utbildning (PriU-grupperna) kan du aktivt delta i och driva utvecklingsidéer inom särskilda områden.

Arenor för pedagogisk utveckling och nätverkande

Workshoppar och stödsessioner

Kontakter till utbildningsstöd på KTH

I kalendern nedan ser du datumen för högskolepedagogiska kursstarter och andra kompetensutvecklingsaktiviteter som konferenser, workshoppar och tider för stödtillfällen.

KTH:s utvecklingskalender för lärare