För civilingenjörs-, högskoleingenjörs-, och arkitektutbildningar finns det övergripande lärandemål fastställda av regeringen i Högskoleförordningen. Några av dessa berör jämställdhet, mångfald och lika villkor.
Högskoleförordningens lärandemål för examen som berör jämställdhet, mångfald och lika villkor:
Färdighet och förmåga
För civilingenjörsexamen skall studenten
visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För civilingenjörsexamen skall studenten
visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter
visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt idialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap ochde argument som ligger till grund för dessa.
Färdighet och förmåga
För högskoleingenjörsexamen skall studenten
visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,
visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning,
visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleingenjörsexamen skall studenten
visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter
Utbildningens mål
Utbildningsplan kull HT2020, Arkitektutbildning (ARKIT)
Utbildningen skall behandla viktiga samtidsfrågor som globalisering, hållbarhet och jämställdhet.
Färdighet och förmåga
För arkitektexamen skall studenten
visa förmåga att med helhetssyn och i komplexa sammanhang planera, gestalta, vårda och förnya bebyggelsemiljöer och byggnader med hänsyn till olika krav, särskilt samhällets mål för hållbar utveckling.
visa förmåga att med helhetssyn väga in relevanta vetenskapliga, samhälleliga, estetiska och etiska aspekter i sina bedömningar och avvägningar och samtidigt ta hänsyn till samhällets och alla människors olika behov och funktionsförmåga, liksom till samspelet mellan människor och den fysiska livsmiljön, inbegripet arbetsmiljön.
Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen ska studenten
visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
Färdighet och förmåga
För ämneslärarexamen ska studenten
visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen ska studenten
visa självkännedom och empatisk förmåga
visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,