Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Taxonomi för lärandemål

Lärandemål kan formuleras på olika nivåer, från enklare till mer komplexa former av kunskap, förståelse och förmåga. Kunskapstaxonomier är ett sätt att systematiskt beskriva en progression av färdigheter, förmågor och förhållningssätt, från enklare till alltmer komplexa och sammansatta former. Verben som används i kursers lärandemål, tillsammans med beskrivningar av kunskapsinnehåll, hämtas från dessa taxonomier.

Blooms taxonomi

En mycket spridd taxonomi är Blooms taxonomi som innehåller fyra kunskapsdimensioner: faktakunskap, konceptkunskap, procedurkunskap och metakognitiv kunskap, som alla har underavdelningar.

I användningar av Blooms taxonomi används ibland en pyramid för att beskriva de olika nivåerna i kunskapsutvecklingen. Dessa nivåer är beroende av varandra och nivåerna i pyramidens bas kan därmed inte ses som mindre viktiga. Att minnas grundläggande begrepp och deras innebörd och kunna beskriva och namnge dem är en förutsättning för förståelse, analys, värdering och nyskapande. Här är de vanliga nivåerna i Bloom's taxonomi, från basen till toppen av pyramiden:

  1. Kunskap: Memorera fakta och grundläggande begrepp.

    • Exempel på aktiva verb: ange, lista, definiera, identifiera.
  2. Förståelse: Förklara idéer eller koncept.

    • Exempel på aktiva verb: sammanfatta, beskriva, tolka, jämföra.
  3. Tillämpning: Använd information i nya situationer.

    • Exempel på aktiva verb: använda, genomföra, demonstrera, lösa.
  4. Analys: Bryta ner information i delar och förstå dess struktur.

    • Exempel på aktiva verb: differentiera, organisera, relatera, undersöka.
  5. Syntes: Sätta samman delar till en ny helhet eller plan.

    • Exempel på aktiva verb: konstruera, designa, utveckla, formulera.
  6. Värdering: Bedöma och kritiskt analysera information.

    • Exempel på aktiva verb: bedöma, kritisera, försvara, värdera.

Pyramiden börjar med de enklare kognitiva färdigheterna vid basen och rör sig mot de mer kompletta och abstrakta förmågor på toppen. Avsikten med pyramiden är att visa att högre ordningens tänkande förutsätter att man behärskar de lägre nivåerna.

Andra beskrivningar av Blooms taxonomi föreslår aktiva verb som kan användas vid utformningen av lärandemål, men också som underlag för bedömning och examinationer. Bedömningar bör inriktas på att undersöka om studenten kan utföra de förväntade handlingarna inom kursens innehåll. Det är viktigt att verben används så att de beskriver vad studenterna ska kunna göra och inte bara väljs från taxonomiernas listor. Verbet "redogöra" har i diskussioner med akademiska lärare visat sig kunna betyda förklara, beskriva osv. Frågan är, ”Vad vill jag att studenterna egentligen ska kunna göra?”.

Aktiva verb

Bearbetat efter Grönlund (1995) (Ur Anvisningar vid skrivande av kursplaner på grundnivå och avancerad nivå)

Faktakunskaper Förståelse Tillämpning Analys Syntes Värdering
Ange Använda Använda Ange Framställa Avgöra
Beskriva Generalisera Beräkna Differentiera Förklara Bedöma
Citera Förklara Bevisa Identifiera Hänföra Bevisa
Definiera Försvara Förbereda Illustrera Kategorisera Föreslå
Identifiera Förutse Förutse Indela Kombinera Förklara
Lista Ge exempel Lösa Peka ut Konstruera Försvara
Lokalisera Redogöra för Modifiera Reflektera Modifiera Jämföra
Markera Reflektera Producera Relatera Organisera Komma fram till
Nämna Sammanfatta Relatera Separera Planera Kontrastera
Recitera Skilja Skissera Skissera Rekonstruera Kritisera
Upprepa Skriva om Tillämpa Sortera Relatera Motivera
Välja Utveckla Upptäcka Urskilja Sammanfatta Relatera
Verkställa Välja Sammanställa Sammanfatta
Visa Skapa Stödja
Tänka ut Ta ställning till
Utarbeta Värdera

Referenser:

Anvisningar vid skrivande av kursplaner på grundnivå och avancerad nivå (Se Inslaget, Dokumenthörnan, samlingen Mallar, blanketter och manualer, under rubriken Utbildningsadministration. (Enbart svensk version.)

Gronlund, N. E. (1995). How to Write and Use Instructional Objectives. Simon & Schuster Books for Young Readers.

Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory into Practice, 41(4), 212–218.