Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Rutiner och regler för examensarbete på avancerad nivå

Denna sida beskriver regler och rutiner för examensarbete på avancerad nivå vid EECS.

Kurser och kursansvariga lärare

Examensarbeten organiseras i kurser. Varje masterprogram har en särskild examensarbetskurs där namnet på programmet ingår i kursens namn. Program med spår som tillhör olika huvudområden (elektroteknik eller datalogi och datateknik), har en examensarbetskurs för varje huvudområde.

Det finns dessutom särskilda kurser för

  • dubbeldiplomstudenter
  • studenter på civilingenjörsprogram som inte följer något masterprogram
  • utbytesstudenter.

Lista över examensarbetskurser

Om du har några frågor, kontakta kursansvarig för kursen i fråga.

Roller

  • Masterkoordinator: Studentadministratör som hanterar ansökningar till kursen.
  • Kursansvarig: Har det administrativa ansvaret för en examensarbetskurs (eller flera kurser). Ger information om examensarbetsprocessen till studenterna samt till examinatorerna. Koordinerar ansökningsprocessen, tilldelningen av examinator och handledare, och vid behov presentationer och opposition.
  • Examinator: Säkerställer projektets kvalitet baserat på projektplanen och betygsätter det slutförda projektet. Endast lärare som gått en examinatorskurs kan vara examinator. Examinatorer för respektive examensarbetskurs utses av grundutbildningsansvarig (GA).
  • Handledare: Följer studentens arbete genom hela projektet och träffar studenten regelbundet. Säkerställer projektets vetenskapliga och tekniska kvalitet. Examinatorn och handledaren måste vara olika personer. Handledaren kan vara doktorand.
  • Extern handledare: Följer projektet hos den externa parten, stödjer vanligtvis studentens dagliga arbete.

Online-resurser

Information till studenterna som de behöver inför examensarbetet publiceras i ett gemensamt kursrum i Canvas. Ett nytt kursrum skapas varje år.

Före examensarbetet 

Information till studenterna

Studenterna får information om kraven på och processer kring examensarbetet på dedikerade möten eller som en del av den programsammanhållande kursen. Informationen finns också i kursrummet för aktuellt år i Canvas.

Behörighetskrav

För att starta ett examensarbete måste kurser på avancerad nivå om minst 60 hp vara slutförda. Dessa 60 hp måste innehålla kurser som är relevanta för examensarbetet, inklusive en kurs i vetenskapsteori och forskningsmetodik.

Om studenten är inskriven på ett civilingenjörsprogram ska samtliga kurser som krävs för utfärdande av kandidatexamen vara avklarade.

Utbildningskansliet granskar de grundläggande behörighetskraven på genomförda kurser på grundnivå, 60 hp på avancerad nivå samt kurs i vetenskapsteori.

Examinator ansvarar för att studenten har slutfört kurser som är relevanta förkunskapskrav för examensarbetet. Om så inte är fallet får studenten antingen senarelägga starten av examensarbetet och läsa den/de kurser som behövs eller föreslå ett annat projekt.

Process för antagning till examensarbetskursen

Studenter antas och registreras till kursen genom följande steg.

1. Studenten hittar ett examensarbete. Studenten kan också på egen hand hitta en examinator och en handledare som åtar sig att examinera och handleda arbetet. Examinatorn måste vara examinator på examensarbetskursen enligt kurskatalogen. Handledaren ska vara anställd av KTH. Vissa program (se kursrummet) kräver att studenten själv hittar examinator och handledare.

2. Studenten ansöker om examensarbetet genom att skicka in projektförslaget via ett webbgränssnitt (KTH Formulär). Om studenten redan har examinator och handledare lägger studenten också till denna information. Samtidigt laddar studenten upp formuläret om DiVA-publiceringen. Länken till KTH Formulär, mallen för projektförslaget och DiVA-formuläret finns tillgängliga via examensarbetets kursrum i Canvas. För projekt som startar i period 3 ombeds studenterna att skicka in ansökan senast den 15 december (1 december för vissa program), om möjligt, men även ansökningar som kommer in senare accepteras.

3. Masterkoordinator vid utbildningskansliet utför den grundläggande behörighetskontrollen.

4. Kursansvarig startar processen där lärare kan registrera sig som examinatorer och handledare för de inlämnade projekten. Utifrån informationen i det inlämnade projektförslaget kontrollerar examinatorn att studenten har läst kurser som är relaterade till examensarbetets ämne och att ämnet är lämpligt för ett examensarbete.

5. När examinatorn och handledaren har bekräftats, antar utbildningskansliet studenten till respektive examensarbetskurs. Studenten registrerar sig på kursen via Ladok för studenter på samma sätt som för andra kurser. Efter registreringen får studenten tillgång till den stängda delen av kursrummet i Canvas.

Studenter från andra skolor/EECS studenter som genomför examensarbetet vid annan skola

För en student som kommer från en annan skola inom KTH och vill göra ett examensarbete vid EECS, eller tvärtom, att en student vid ett av EECS program vill göra ett examensarbete som erbjuds av en annan skola, så finns två möjliga lösningar:

1. Studenten stannar vid sin ”hemmaskola”, registrerar sig på examensarbetskursen som hör till sitt program och får en examinator från hemmaskolan. Handledaren kommer från skolan som ger projektet. ”Hemmaskolan” kompenserar handledaren för arbetet.

2. Studenten antas till examensarbetskursen utanför sin ”hemmaskola”. Detta måste godkännas av hemmaskolan i förväg. Om studenten kommer från EECS måste både programansvarig (PA) och grundutbildningsansvarig (GA) ge sitt godkännande. PA kan behöva godkänna detta igen när studenten ansöker om examen. Det är inte alla skolor på KTH som tillåter denna lösning.

Under projektet

De huvudsakliga stegen i projektet enligt kursplanen är följande:

● Examinatorn informerar handledaren om reglerna och rutinerna för examensarbetet.

● Examinatorn informerar studenten om kraven för att klara examensarbetet.

● Studenten skriver den individuella planen för examensarbetet, som inkluderar problembeskrivningen samt en diskussion om genomförandet av projektet. Den individuella planen ska godkännas av examinatorn i Canvas.

● Om examensarbetet genomförs hos en extern partner säkerställer handledaren att den externa handledaren är medveten om att avhandlingen kommer att vara en allmän handling. Handledaren från KTH träffar om möjligt den externa partnern, eller kontaktar åtminstone den externa handledaren via e-post.

● Studenten skriver en utökad förstudie, inklusive en diskussion av metodval och en litteraturstudie om projektets teoretiska bakgrund. Detta bör fungera som ett utkast till respektive kapitel i den avslutande examensarbetsrapporten. Handledaren från KTH, och för vissa program examinatorn, behöver godkänna förstudien i kursrummet i Canvas.

● Studenten genomför det individuella arbetet i examensarbetet, där kunskaper, metodik och färdigheter som erhållits i masterprogrammet ska tillämpas. Handledaren från KTH följer processen.

● Studenten förbereder en skriftlig rapport (masteruppsatsen), där studenten beskriver och diskuterar de slutliga resultaten av projektet, liksom de teoretiska resultaten och argumenten som stöder dessa. Rapporten ska också motivera vald metodik och diskutera hållbarhets- och etiska frågor.

● Studenten genomför en självutvärdering av examensarbetet enligt en given mall. Handledaren kommenterar och godkänner självvärderingen. På grundval av självvärderingen, handledarens utvärdering och utkastet till examensarbete godkänner examinatorn examensarbetet för muntlig presentation och kommer överens med studenten om datum och tid för presentationen.

● Studenten närvarar och deltar aktivt vid två presentationer av examensarbeten på avancerad nivå. Deltagandet bekräftas av examinatorn för det presenterade projektet i Canvas.

● Studenten håller en muntlig presentation av resultatet av sitt examensarbete. Examinatorn godkänner den muntliga presentationen i Canvas.

● Efter den muntliga presentationen reviderar studenten examensarbetet, lägger till försättsblad vid behov och lämnar in den slutliga versionen i Canvas.

● Examinatorn gör en plagiatkontroll av uppsatsen och bedömer den i förhållande till betygskriterierna.

● Examinatorn rapporterar in betyget i Canvas. Examinatorn mejlar även godkänt betyg och datum till education-support@eecs.kth.se , tillsammans med uppsatsen med försättsblad men utan TRITA-nummer.

● Utbildningskansliet registrerar betyget i Ladok, lägger till TRITA-numret och laddar upp rapporten i DiVA.

● Examinatorn attesterar betyget i Ladok.

● Kursrummet i Canvas används för att arkivera obligatoriskt material, såsom individuell plan, förstudie, oppositionsrapport, material för muntlig presentation och självvärderingsrapport. Studenten ansvarar för att lägga upp dessa.

Observera att examensarbetena på avancerad nivå måste vara individuella, om inte annat anges i kursplanen. Varje student måste lämna in sin egen individuella plan, genomföra examensarbetet individuellt och skriva en rapport med en enda författare.

Delar som krävs för att bli godkänd på examensarbetet

  • Individuell plan för examensarbetet. 
  • Förstudie med diskussion av metodval och litteraturstudie.
  • Skriftlig och muntlig opposition på annan students examensarbete på avancerad nivå.
  • Aktivt deltagande vid två presentationer av examensarbeten på avancerad nivå.
  • Skriftlig rapport, med abstract och nyckelord på både svenska och engelska. 
  • Muntlig presentation.
  • Självutvärderingsrapport. 

Samtliga kurskrav måste vara godkända inom ett år från examensarbetets start. I annat fall avslutas examensarbetet med betyget underkänt, om inte särskilda omständigheter motiverar en försening. I så fall kontaktar utbildningskansliet examinatorn för att fatta ett beslut.

Formulär och mallar

Följande formulär och mallar tillhandahålls för studenterna via kursrummet i Canvas:

  • Formulär för DiVA-publicering.
  • Mall för projektförslag.
  • Mall för individuell plan.
  • Information till studenter och anställda ( KTH Exjobbportal ).
  • Rapportmall.
  • Mall för opposition.
  • Formulär för självutvärdering.