Till innehåll på sidan

Inköp, upphandling och utlägg

KTH är en statlig myndighet. Alla anställda på KTH som ska köpa in en vara eller tjänst behöver känna till vilka regler som gäller. ​

Behöver du hjälp med eller har frågor kring inköp och upphandling, kontakta inköpsteamet på service@eecs.kth.se

Inköp av en vara, tjänst eller konsult

Köpa dator, telefoni eller IT-relaterade produkter?

Inköp av dator, telefon och IT-produkter måste gå genom IT-Supporten. Fyll i detta webbformulär  för att få hjälp med denna typ utav inköp.

Gör så här:

  1. Se om varan finns i WISUM , alla KTH-anställda ska kunna logga in i WISUM. Om varan finns i WISUM lägg den i din varukorg och skicka varukorgen till *EECS Servicecenter (För inköpsuppdrag)
    OBS! Uppge sakattest i meddelanderaden på den som ska godkänna fakturan.
  2. Finns inte produkten i WISUM ? Ta då prisuppgift från tre leverantörer som har din produkt till försäljning. Kontakta Inköp på service@eecs.kth.se  ​​​​för hjälp med inköpet. Efter godkännande från ekonomiskt ansvarige lägga beställningen.

Ladda ner processkarta för inköp (pdf 63 kB)

Ramavtal

Är du intresserad av att se vilka företag som KTH har ramavtal med så hittar du det i KTH:s ramavtalsdatabas

Direktupphandling

Om den vara eller tjänst som du söker inte finns på något avtal måste vi göra en direktupphandling. Rutinen för direktupphandling varierar beroende på beloppsgränser. Vi hjälper dig att utföra dessa inköp.

Inköpskort

Rutin för konferensbetalningar

Här kan du läsa hur du ska göra vid betalning av din konferens. Betalning av konferensavgift ska hanteras som utlägg i KTH-res.

Rutin för konferensbetalningar

EECS rekomenderar att du som anställd ansöker om ett eget FUP kort  (företagsupphandlat kreditkort). Kortet kan användas i tjänst likväl som privat. Någon förmånsbesktanning utgår inte på kortinnehavaren. Syftet med kortet är att minska behovet av egna utlägg och möjliggöra smidiga betalningar. Ansök här .

Inköpsteamet har kreditkort som kan användas i samband med mindre betalningar. Det är viktigt att du kontaktar oss i god tid före ett inköp och bokar tid för att använda kortet. Vi måste ha godkännande av inköp innan vi kan genomföra betalningen.

Utlägg

Varor och tjänster ska köpas via upphandlade leverantörer och betalas via faktura. Om du själv ändå gör ett utlägg för KTH:s räkning ansöker du om ersättning i KTH-RES.

Om du haft ett utlägg som du ska begära ersättning för följer du riktlinjerna som anges på KTH:s centrala sidor för utlägg .

Originalkvitton ska alltid bifogas utläggsrapporten du skriver ut från KTH-res. Under rubriken "Reseräkningsunderlag" på EECS sida för resa som anställd  finner du adress dit du ska skicka utläggsrapport och originalkvitton.

Utlägg för medlemskap

Ersättning för utlägg för medlemskap innebär förmånsbeskattning. Detta gäller även när medlemskapet är arbetsrelaterat samt när ett medlemskap innebär lägre konferensavgifter. Endast om medlemskapet gäller för en grupp/avdelning är det fritt från förmån.