Webbinarium i Zoom
Ett webbinarium är lämpligt i sådana fall där vanliga zoom-möten inte räcker till, t.ex. där deltagarna inte behöver vara delaktiga i diskussion och inte behöver synas och höras.
För disansundervisning använd standard zoom möte.
För disputationer och licentiatseminarier följ guiden För Disputation .
Några av skillnaden mellan vanliga möten och webbinariummöten i zoom är att
- Webbinarium har en funktion där deltagarna kan ställa frågor i Q&A format
- Endast Host, co-host och Panelist som kan synas med bild och ljud.
OBS! Tidigare var du tvungen att beställa en webinarlicens. Det behövs inte längre. Standardfunktionerna för KTH-anställda inkluderar nu webbinarier för upp till 500 deltagare. I framtiden behöver du inte längre beställa licensen för disputation om antalet deltagare inte överstiger 500.
Om beräknade antal deltagare överstiger 500 kan ni låna en 1000 deltagarlicens. Kontakta it-support@kth.se via ett mail/ärende. Licensen lånas ut veckovis.
Webinar 1000 bekostas av KTH-IT
Rutin vid beställning av webbinar 1000 deltagarlicens:
- Organisatören maila in beställningen till it-support@kth.se
- I mailet ska organisatören ange följande uppgifter:
- Ange i subjektraden: Datum för Zoom Webbinarium samt namn för webbinariumet (t.ex. konferensnamn)
- Ange i mailet/ärendet
- Beställare: (namn, kth e-post adress och telefon)
- Namn, mailadress och telefonnummer till organisatören (eller annan kontaktperson, dvs. personen som ska ha fortsatt kontakt med KTH IT-Support i detta ärende)
- KTH IT-Support kommer att registrera en Zoom-webbinarium licens och återkopplar till organisatören
- Om några av aktörerna eller publik kommer att delta från en lokal på KTH ska en lämplig lokal med videoutrustning bokas via KTH:s lokalbokning. Lista på lämpliga lokaler hittar du här:
Boka rum med videokonferens
Informera i så fall KTH IT-Support om detta för att komma överens om supportbehov i den lokalen.
KTH IT-Support hjälper till med instruktioner, tips och råd, med uppstart av själva Zoom-webbinarium mötet, samt med support i den fysiska lokalen om behov uppstår.
Vid behov av support under själva webbinariumet, kontakta genast KTH IT-Support på telefon 08 - 790 6600. KTH IT-Support hanterar denna typ av ärenden med högsta prioritet.