Till innehåll på sidan

Arbeta på distans

Arbetar man på distans på KTH kan man ändå komma åt de flesta av sina KTH-resurser. På denna sida finner ni nödvändig information för distansarbete med en del extra information på grund av covid-19.

Många av KTH tjänster kräver inte att man behöver använda nätverket vid KTH. Dessa tjänster kan man använda om man loggar in kth.se. Exempel på några av dessa tjänster är Egenrapportering HR+, Service Managment Edge med mera. Dessa tjänster hittar ni i er personliga meny .

Om ni har en bärbar dator från KTH rekommenderar vi att ni tar med den hem för att arbeta på och för all del glöm inte att ta med er laddaren till denne.

OBS!! Tänk på att alla resurser har sina begränsningar.
Mer information om eventuella driftstörningar finns publicerad som driftinformation: Driftsinformation för anställda

Instruktioner för att använda VPN 

Är det är så att ni inte kommer åt er tjänst eftersom den kräver att man sitter på KTH nätverk så skall ni använda er av VPN för att skapa en virtuell uppkoppling mot nätverket.

Allmän information om VPN på KTH

Läs mer om VPN på KTH

VPN för KTH Windows dator

Läs mer om VPN i KTH Windows

VPN för KTH Mac dator

Läs mer om KTH VPN för macOS

VPN för privat Windows 10 dator

Du kan även lägga till KTH Windows VPN på din Windows 10 dator hemma vilket kräver att du har tjänsten KTH Windows på din arbetsdator. Tänk på att du inte kommer åt program som är installerade på arbetsdatorn.

Läs mer om KTH Windows VPN i Windows 10

KTH VPN-tjänst

Är tillgänglig för alla anställda och studenter.

Läs mer om KTH VPN-service

Fjärråtkomst

Det finns ett par olika möjligheter att arbeta på distans via fjärråtkomst.

KTH–Desktop

Du ansluter via en Citrix klient där du loggas in mot ditt fjärrskrivbord (ditt personliga skrivbord du har på din KTH Windows dator), du kan jobba med gemensamma mappar och standard applikationer såsom Microsoft Office med mera.

Remote Desktop Connection

Detta alternativ är bra om du behöver fjärrstyra någon applikation som du har på din arbetsdator som är placerad på KTH.

Instruktioner för fjärråtkomst

Läs mer om Fjärråtkomst till Windows

Läs mer om Fjärråtkomst till Unix

Distansmöten/videokonferens

Om ni vill kommunicera med era kollegor via videosamtal eller hålla ett distansmöte så rekommenderar vi applikationen Zoom.

Instruktioner för Zoom

Läs mer om att ansluta till möte i Zoom

OBS! Efter den 30 maj 2020 kommer inte Zoom att fungera om du inte har version 5.0 eller senare installerad. Kontrollera därför att ni har den senaste versionen på denna sida med

Generellt om KTH Videokonferens

Information om de videokonferens möjligheter som erbjuds vid KTH

Läs mer om Videokonferens vid KTH

Digitala chatt möjligheter

Vår rekommendation är för närvarande att ni använder chattfunktionen i Zoom, men det finns även andra applikationer att bruka. 

Chatta i Zoom

Läs mer om att Chatta i Zoom

Alternativt för chatt på KTH

Läs mer om Chatt på KTH

KTH Box

KTH Box är en lagringstjänst i molnet som möjliggör synkronisering och delning av filer med andra både på och utanför KTH.

Läs mer om KTH Box

KTH filserver via webbläsare

Man kan via hemsidan: home.ug.kth.se  nå sina dokument sparade i sin hemkatalog (H:), projektkatalog (P:) samt gemensamma kataloger (G:)

Läs mer om tillgång till mappar via webben

Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2021-03-17