Till innehåll på sidan

Arbeta på distans

Vid arbete på distans kan man nå flera olika KTH-resurser. Här finner ni information om distansarbete samt de olika resurserna.

Många av KTH:s tjänster fungerar utan att man är inkopplad till lokalt nätverk vid KTH. Dessa tjänster kan man använda om man loggar in kth.se. Exempel på några av dessa tjänster är Egenrapportering HR+, Service Management Edge med mera. Dessa tjänster hittar ni i er Personliga menyn - Hantera tjänster

Det är viktigt att komma ihåg att alla resurser har sina begränsningar och kan drabbas av driftstörningar.
Mer information om eventuella driftstörningar finns publicerad som driftinformation på sidan Driftsinformation för anställda

VPN för att nå vissa KTH tjänster

Vissa tjänster kräver att man är uppkopplad mot KTH:s nätverk för att fungera. Jobbar man på distans kan man uppnå det genom att koppla upp sig med en virtuell uppkoppling mot nätverket (VPN).

Läs mer om VPN på KTH .

Fjärråtkomst

Det finns ett par olika möjligheter att arbeta på distans via fjärråtkomst för att nå vissa "lokala" resurser på en dator placerad på KTH.

KTH–Desktop

Du ansluter via en Citrix klient där du loggas in mot ditt fjärrskrivbord (ditt personliga skrivbord du har på din KTH Windows dator), du kan jobba med gemensamma mappar och standard applikationer såsom Microsoft Office med mera.

Remote Desktop Connection

Detta alternativ är bra om du behöver fjärrstyra någon applikation som du har på din arbetsdator som är placerad på KTH.

Mer om:

Digitala möten och föreläsningar

Både anställda och studenter kan använda sig av Zoom för digitala möten. 

Läs mer om Digitala möten och föreläsningar .

Läs mer om att ansluta till ett möte med Zoom .

Chatt program

Det finns en rad olika chatt möjligheter på KTH.

Läs mer om Chatt .

KTH OneDrive - molnlagring

KTH OneDrive är en molnlagringstjänst för synkronisering och delning av filer med personer på och utanför KTH. 

Läs mer om KTH OneDrive .

KTH filserver via webbläsare

Man kan via hemsidan: home.ug.kth.se  nå sina dokument sparade i sin hemkatalog (H:), projektkatalog (P:) samt gemensamma kataloger (G:)

Läs mer om tillgång till mappar via webben på sidan KTH-filserver via webben .

Planeringsverktyg för anställda

Läs mer om Planeringsverktyg för anställda .

Felsökning av problem vid distansarbete

Samlad information för att hjälpa till att felsöka eventuella IT-relaterade problem som du kan råka ut för när du arbetar på distans.

Läs mer om Felsökning av problem vid distansarbete

Hållbar användning av IT-utrustning 

Oavsett om du arbetar på plats eller på distans finns det en del saker du kan göra för att öka livslängden och hållbarheten i ditt användande av IT-utrustning.

Läs mer om Hållbar användning av IT-utrustning .

Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-04-03