Till innehåll på sidan

Felsökning av problem vid distansarbete

På denna sida finner du samlad information för att hjälpa till att felsöka eventuella IT-relaterade problem som du kan råka ut för när du arbetar på distans.

Då man arbetar på distans kan det ibland upplevas som att KTH:s tjänster är instabila. De tjänster som drivs av KTH är dock i huvudsak stabila och om det trots allt finns en driftstörning så publiceras det på Driftsinformation för anställda  eller som en planerad händelse som vid Planerat systemunderhåll .

Vi kan inte garantera att prestandan på det nätverk du använder vid distansarbete är lika stabilt som när du arbetar på plats vid KTH och därför kan man ibland uppleva försämrad prestanda på KTH:s tjänster även om dem är problemfria.

Felsökning samt problemlösning för KTH:s digitala tjänster

Nätverkskontroll

Om man upplever problem att nå KTH:s tjänster när man arbetar utanför KTH finns det några generella saker man kan pröva för att utesluta att det inte är problem på det nätverk man använder lokalt.

  • Du kan prova ifall din internetuppkoppling fungerar som den ska genom att surfa till en ny hemsida. Kom då ihåg att rensa din webbläsares sparade data innan du försöker, alternativt att du använder dig av en webbläsare du inte använt förut, så att du inte riskerar att komma till en redan lagrad sida av den sidan du använder för att testa din uppkoppling. Bland annat så kanske du kom åt denna sida genom att den var sparad i din webbläsare sen innan.
  • Du kan testa hastigheten på ditt bredband via valfri internettjänst eller kolla dess driftinformation hos din internetleverantör. Om du inte alls kommer ut på internet med din dator, kolla så att alla sladdar sitter inkopplade i din hemmautrustning, samt ring din internetleverantör om det behövs så att dem kan hjälpa dig med felsökning.
  • Du kan kolla ifall din dator kan nå KTH genom att använda kommandoprompt i Windows. Du når den genom att trycka på startflaggan och skriva cmd och sen öppna appen.

    I kommandopromptfönstret skriver du ping www.kth.se följt av returtangenten. Får du ett meddelande som lyder ”Request timed out” så har du med stor sannolikhet problem med din internetuppkoppling och bör kontakta din internetleverantör.

KTH VPN tjänst

VPN bör endast användas för att komma åt de tjänster som man annars bara kan komma åt ifall man sitter uppkopplad på plats vid KTH. Har man VPN igång när man använder sig av tjänster som inte kräver det, så finns det en risk att dessa kan upplevas ha sämre prestanda. Till exempel behöver inte tjänsterna eller applikationerna Zoom, Canvas, KTH-Box, Outlook, Edge ärendehanteringssystem med mera använda sig av VPN för att fungera.

Dessa tjänster ska man använda VPN för:

  • Att komma åt sin hemkatalog eller gemensamma filkataloger i KTH Windows (P: G: H:)
  • Att komma åt vissa administrativa system
  • Att förnya licens för KTH Windows och Microsoft Office (låt din KTH Windows dator vara ansluten någon gång i månaden för licensförnyelse)

För att veta vilken typ av KTH:s olika VPN tjänster du ska använda dig av samt få vägledning, så kan du läsa mer om det på VPN på KTH .

OBS!  Vid enstaka tillfällen så kan det vara så att man får problem med att ansluta via KTH Windows VPN tjänsten och då kan man prova att växla mellan IKEv2 eller Secure Socket Tunneling Protocol (SSTP). Hur man gör detta samt skapar en ny anslutning till KTH Windows VPN tjänsten finner du information om på sidan Anslut till VPN i Windows 10 .

Zoom videomötestjänst

Upplever du att Zoom hackar eller har dålig video/ljud kvalitet? Kolla först så att det inte är några störningar på tjänsten Zoom via Sunet  (vanligast på KTH) eller på Zoom via USA .

Om det inte är rapporterat om några störningar kolla då att ditt eget internet fungerar som det ska utan störningar.

Utöver detta vid upplevd dålig kvalitet i ZOOM så kan du stänga av eventuella virtuella bakgrunder eller effekter på din videobild, eller stänga av bilden helt och endast använda dig ljudfunktionen.

OBS!! Använd inte VPN om du verkligen inte måste medan du använder Zoom och kolla innan du startar Zoom att du inte glömt att stänga av tjänsten, då VPN kan påverka prestandan negativt.

Jag upplever ändå problem med någon av KTH:s tjänster, vad ska jag göra?

Om du upplever problem med någon av tjänsterna på KTH och det inte finns något beskrivet om detta som aktuell driftinformation ska du alltid lämna en felanmälan till KTH IT-Support. Det är viktigt så att vi löpande kan förbättra de tjänster som vi levererar. Kontakta KTH IT-Support .

Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2021-04-15