Till innehåll på sidan

Microsoft Planner

Microsoft Planner är ett enkelt planeringsverktyg för användare och grupper som är tillgängligt via web eller mobilapplikation.

Vad är Microsoft Planner

Microsoft Planner är ett enkelt planeringsverktyg för användare och grupper som är tillgängligt via web eller mobilapplikation. Planner erbjuds kostnadsfritt till alla KTH anställda.

Vem kan få tillgång till Planner

Planner kommer att göras tillgängligt till alla anställda på KTH eller till personer som har någon av våra datorplattformar, KTH Windows, KTH Mac eller KTH Ubuntu.

Hur får jag tillgång till Planner

Tillgång till Planner får du genom att kontakta IT-support genom att skicka epost till it-support@kth.se  och be dem aktivera en licens åt dig.
Efter de aktiverat en licens så kan det ta upp till 2 timmar innan du får tillgång till tjänsten.

Hur loggar jag in i Planner

Innan du kan logga in i Planner så måste du få en licens (se föregående punkt om hur du får tillgång till en licens).
Efter du få din licens aktiverat på ditt användarkonto så kan du ange flöljande webbadress i din webläsare, tasks.office.com  och sedan logga in som kthanvändarnamn@ug.kth.se.

Vart hittar jag information om hur man använder Planner?

Vi har valt att inte skapa några lathundar om hur man använder Planner utan vi hänvisar till Planners hjälpsidor. Se länkarna nedan om vart du kan hitta information.

FAQ - Vanliga frågor om Planner


Fråga: Måste jag betala för Planner?
Svar: Planner ingår i våra Microsoft Campus licenser och kostar inget extra för dig.

Fråga: Kan jag bjuda in personer som inte tillhör KTH till min Planner?
Svar: Ja det kan du göra. KTH användare måste ha en Planner licens för att du skall bjuda in de i din Planner. 

Fråga: Hur bjuder jag in andra till min planner?
Svar: För KTH användare så bjuder du in de genom att skriva in deras användarnamnpåKTH@UG.KTH.SE. För personer utanför KTH så skall du ange deras epostadress. KTH användare måste ha en Planner licens för att du skall bjuda in de i din Planner.

Fråga: Varför kan jag inte lägga till nya medlemmar i Planner?
Svar: Endast de som skapat plannern har rätt att lägga till nya medlemmar i Planner då de äger den plannern. Var vänligen kontakta den som ägaren av Plannern för att lägga till nya medlemmar.

Fråga: Kan vi ha flera ägare/administratörer för en Planner?
Svar: Ja, det är möjligt att ha flera ägare/administratörer för en Planner. Var vänligen kontakta it-supporten för att få hjälp med detta.

Fråga: Vad händer om ägaren/administratör av Planner slutar på KTH?
Svar: Var vänligen och kontakta it-support så får ni hjälp med att byta ägare/administratör på plannern.

Fråga: Jag slängde ett kort, hur får jag den tillbaka?
Svar: Tyvärr så kan man inte få tillbaka ett kort, utan man måste återskapa den på nytt. 

Fråga: Finns Planner som en applikation för min iphone.
Svar: Ja, det finns en applikation för iphone. Sök i App Store:n efter Microsoft Planner och installera den. Efter installation logga in som kthanvändarnamn@ug.kth.se.

Fråga: Finns Planner som en applikation för min android telefon.
Svar: Ja, det finns en applikation för android. Sök i Google Play Store:n efter Microsoft Planner och installera den. Efter installation logga in som kthanvändarnamn@ug.kth.se.

Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-02-05