Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Regler för vidarebefordran av e-post

Automatisk vidarebefordran av e-post är inte tillåten för dig som anställd eller vid anställningsliknande förhållande på KTH eller annan statlig myndighet.

Allmänt räknas e-post som allmänna handlingar och att vidaresända dessa utanför myndigheten är inte tillåtet.

Lag (1994:1383) (riksdagen.se)

Lag (2015:602) (riksdagen.se)

Rektorsbeslut UF-2010/0299

Utdrag från KTH:s föreskrifter för e-post

Automatisk vidarebefordran

För att kunna garantera efterlevnad av KTH:s myndighetskrav så är automatisk vidarebefordran till annat e-postsystem (externt eller internt) inte tillåten. Anledningen till detta är att kunna säkerställa att den kommunikation som är av offentlig karaktär inte förloras. Den skall kunna spåras, följas upp och i ett eventuellt senare skede omprövas. 

Detta gäller även vidarebefordran av e-post via manuella inställningar/filter/regler i Outlook, Webmail och/eller andra e-postklienter eller e-posthanterare.

Hur du går tillväga för att ändra vidarebefordran av din e-post på KTH