Kryssa i en eller flera mobiltelefoner som du önskar ta bort MFA på och klicka på Ta bort valda.
Godkänn med ditt Mobila BankID att MFA ska tas bort på den valda enheten.
Du kan använda antingen en arbetstelefon eller en privat mobiltelefon, eller både och.
Det som krävs är:
En iPhone 11 eller senare modell med operativsystem iOS 16 eller nyare version installerad
En Android-telefon med operativsystem Android OS 8 eller nyare version installerad.
Information om modell och version återfinns under inställningar i mobiltelefonen.
Ja det går bra att koppla flera mobiltelefoner till MFA samtidigt.
Du kan använda en arbets- eller privat mobiltelefon eller båda två samtidigt. För att koppla en ny telefon till MFA behöver du godkänna det med en redan kopplad mobiltelefon.
För att koppla ytterligare en telefon till MFA behöver du godkänna det med en redan kopplad mobiltelefon.
I Steg 2: Logga in med ditt KTH-konto, godkänn inloggningen med den telefon där MFA redan är aktiverat. Du behöver även godkänna att en enhet till ska läggas till med hjälp av den telefon där MFA redan är aktiverat.
Vilka åtgärder du behöver vidta beror på om du har tillgång till din tidigare mobiltelefon med MFA eller inte.
Du har tillgång till din gamla mobiltelefon
Om MFA är aktiverat på din gamla mobiltelefon, behöver du lägga till MFA på din nya mobiltelefon innan du raderar eller återställer den gamla.
Följ instruktionerna för steg 1 på sidan
Aktivera multifaktorautentisering
och i steg 2: "Logga in med ditt KTH-konto på datorn", godkänn inloggningen med din gamla mobiltelefon där MFA redan är aktiverat.
Du har inte tillgång till din gamla mobiltelefon
Om du inte har tillgång till din gamla mobiltelefon med MFA, kan du ändå ta bort MFA från den med hjälp av Mobilt BankID.
Följ instruktionerna under rubriken "Hur tar jag bort en mobiltelefon kopplad till MFA?" som finns på den här webbsidan.
Du har inte Mobilt BankID
Om du inte har tillgång till Mobilt BankID och inte kan logga in med MFA, behöver du
Kontakta IT-Support
för att få hjälp.
Utöver användarnamn och lösenord behöver du använda MFA för den centrala inloggningstjänsten. Den används exempelvis för kth.se, Intranätet, Canvas eller Zoom.
Du behöver logga in med MFA per webbläsare och enhet. Om du stänger webbläsarfönstret eller är inaktiv en längre tid, kommer du att behöva autentisera dig igen med MFA nästa gång du loggar in.
Med Mobilt BankID kan du själv hantera MFA inställningar för ditt KTH-konto via webbsidan
Min kontoinformation
.
På den sidan kan du:
Aktivera MFA på mobiltelefon
Ta bort MFA på mobiltelefon
Se dina telefoner som är kopplade till MFA
Om du inte har Mobilt BankID behöver du
Kontakta IT-Support
för att få hjälp.