Förlust av hårdvara
Information om vad du behöver göra i fall du råkat ut för förlust av KTH ägd hårdvara såsom dator, telefon eller surfplatta så att KTH kan spärra och låsa hårdvaran.
Checklista vid förlust av hårdvara:
Vid stöld av KTH ägda digitala enheter, se information på säkerhetsavdelningens sida: Stöld, inbrott och skadegörelse
- Informera din närmaste chef om händelsen
- Byt lösenord på ditt KTH-konto om du har möjlighet: Byt lösenord
- Byt nätverkslösenord för eduroam genom att skapa ett nytt: Hämta befintligt eller skapa ett nytt eduroam-nätverkslösenord
- Byt lösenord på dina privata konton (Google, Apple-ID o.s.v.) om du hade dessa kopplade till den förlorade hårdvaran
- Meddela KTH IT-Support om det gäller förlust av dator,
it-support@kth.se
. I e-postmeddelandet meddelar du följande
- Skola du jobbar på
- Om det gäller stationär eller bärbar dator
- Om det gäller en plattformsdator (KTH Windows, KTH Mac eller KTH Ubuntu) eller om datorn är egenadministrerad
- Datornamn eller serienummer om du har dessa tillgängliga
- Meddela Teleservice om det gäller förlust av telefon eller surfplatta, så att de kan spärra SIM-kortet samt telefon hos Tele2: Spärra SIM-kort
- Radera den förlorade enheten (telefon eller surfplatta) via KTH Webmail: Nollställ borttappade mobila enheter via KTH Webmail