Krisplan INDEK
Detta är Institutionen för Industriell ekonomi och ledarskaps beredskapsplan för åtgärder som ska vidtas när en svår olycka eller en katastrof inträffar och arbetsplatsen, eller delar av den, hamnar i akut krissituation. Det kan t ex vara en brand på arbetsplatsen, en bussolycka med personal eller studenter inblandade eller enskilda dödsfall.
Upprättad av Caroline Ahlstedt och Matti Kaulio 2019-03-15 och uppdaterad 2022-01-11.
Varje olycka eller katastrof består av en mängd individuella katastrofer för de enskilda drabbade personerna samt deras anhöriga, vänner och kamrater. Ett enskilt dödsfall genom olycka, hastigt insjuknande eller självmord är för den närmaste omgivningen en katastrofsituation.
Institutionens krisansvariges uppgift är:
- att organisera åtgärder som den uppkomna situationen kräver på plats
- att hänvisa medias frågor till KTHs pressansvarig eller rektor för information
- att informera den som arbetar i telefonväxel/reception om vad som hänt så att de alltid hänvisar till ansvarig chef eller KTHs pressansvarig eller rektor för information
- att informera personalen och studenterna om det faktiska läget, exempelvis via e-post, möte, intranät
Krisansvarig vid INDEK
Vid kris: Larma – Agera – Bearbeta – Utvärdera
Råd vid kris, steg 1 – larma
1. Rädda liv.
2. Larma.
- Ring 112 vid händelse där extern hjälp behövs i form av ambulans, brandkår eller polis - uppge att Du ringer från KTH, uppge adress (Lindstedtsvägen 30) och larmorsak.
- Därefter ringer Du alltid KTH:s larmnummer 08 – 790 7700. Uppge larmorsak, adress samt telefonnummer som Du kan nås på så att KTH:s säkerhetsberedskap kan ringa tillbaka. Man behöver inte slå 00 för att komma ut på linjen när man ringer 112.
- För händelse som ej kräver insats från ambulans, brandkår eller polis larma endast KTH:s larmnummer 08 – 790 7700, dygnet runt. Uppge larmorsak, adress och telefonnummer som Du kan nås på så att KTH:s säkerhetsberedskap kan ringa tillbaka.
Via KTH:s larmnummer 08 – 790 7700 kan Du få råd om vad Du ska göra härnäst. Kontakt förmedlas också dygnet runt till:
KTH:s ledningsgrupp för krishantering
KTH:s säkerhetschef
KTH:s IT-säkerhetschef
KTH:s säkerhetsberedskap på KTH Campus
KTH:s väktare, endast bevakningstid.
3. Anteckna vad som sker i loggbok Skriv ut loggbok här (pdf 45 kB)
- tidpunkt för samtal/meddelande som kommer till dig
- vem som lämnar meddelande samt dennes telefonnummer
- vad som har skett
- vem har skadats eller förolyckats
- hur och av vem det inträffade kan bekräftas
- vad du gör/gjort
4. Informera (ring i första hand. Om inget svar, skicka sms)
- Kontakta Prefekt i första hand.
- Om inte Prefekt svarar, kontakta verksamhetscontroller för att informera om vad som skett.
- Därefter kontaktar Prefekt eller verksamhetscontroller skolchef, vice skolchef eller personalchef.
- De kontaktar även Krisansvarig för anställda och Krisansvarig för studenter.
- Krisansvariga informerar personal och / eller studenter.
Obs! Vid dödsfall är det viktigt att polis är inkopplad. Lämna aldrig besked om dödsfall till anhörig.
Råd vid kris, steg 2 – agera
Återsamlingsplats
Torget framför entrén Lindstedtsvägen 30.
Personskada
- Ta hand om den skadade på avskild plats, prata lugnande, håll varm, lämna inte ensam
- Avvisa övriga åskådare
- Se till att någon följer med till sjukhus
- Kontakta anhörig
Brand
- Varna personer i fara och påbörja utrymning
- Gå aldrig genom rök
- Släck om möjligt med handbrandsläckare
- Om branden/röken är kraftig, lämna lokalen och stäng så många dörrar som möjligt mellan branden/röken och angränsande lokaler. Möt brandkåren
Rån
- Lämna över det som begärs
- Ge rånaren fri väg ut
- Larma från annan plats
Hot
- Var lugn och vänlig
- Använd fördröjande taktik
- Låtsas att du inte uppfattar samtalet
- Uppehåll och be om uppgifter
- Ge uttryck för samarbetsvilja
- Försök ta reda på om hotet är allvarligt menat
- Försök spela in samtalet
Under samtalets gång bör du om möjligt uppmana arbetskamrat att larma!
Fråga den som hotar om följande:
- När kommer hotet att verkställas?
- Mot vem/vad riktas hotet?
- Varför?
För att en handling ska räknas som olaga hot behöver inte vapen vara inblandade. Det är tillräckligt att hotet sker på sådant sätt eller i sådant sammanhang att det kan antas att den som är föremål för det känner allvarlig fruktan för att hotet ska verkställas.
Polisanmälan sker via 114 14.
Dokumentera hoten
Det är viktigt att dokumentera det som går med hjälp av till exempel en inspelning på mobiltelefon eller egna anteckningar. (Se loggbok på sista sidan). Har du mottagit hot via e-post, sms etc. ska du spara informationen på datorn, telefonen eller den plattform där hoten inkommit. Gör detta även om du väljer att skriva ut materialet. Detta kan sammantaget utgöra viktiga bevis i en eventuell rättegång.
I väntan på hjälp
- Samla berörda på en avskild plats. Låt ingen gå hem direkt
- Ge enkel, konkret och tydlig information. Undvik spekulationer. Upprepa gärna det som sägs
- Var aktiv i att ge hjälp; följ med, slå telefonnummer, visa vägen, stanna kvar hos de drabbade
- Låt inte ingen drabbad åka hem själv, köra bil eller utföra något ansvarsfullt
- Visa omsorg = 5 V: Vila, Värme, Vänlighet, Varsamhet, Vätska
- Låt alla få tala om det som hänt – om man vill. Lyssna utan att värdera eller styra
- Var ärlig mot de drabbade och ge den information du har. Undvik att leta syndabockar
- Skydda mot ytterligare stress, starka intryck, media och publik
- Ge möjlighet att ta kontakt med närstående/familj. Pärm med kontaktuppgifter till anhöriga finns hos Anneli Ylitalo Qvarfordt. Personalstaben kan också plocka fram uppgifterna i HR+.
- Ordna vid behov ett socialt kontaktnät för kvällen/helgen
- Bestäm tid och plats för uppföljning nästa dag
Råd vid kris, steg 3 – bearbeta
Vid reaktionsfasen – när första chocken lagt sig
- Var där
- Håll om
- Ge utrymme för sorg, rädsla etc.
- Ge upplysningar (även om det inte finns nyheter, berätta det)
- Respektera
- Låt bli att värdera
- Bry dig om, lyssna
- Ge hopp
- Informera om psykiska och fysiska stressreaktioner
- Boka akut tid hos Avonova för individuellt stöd
- För ansvarig chef (prefekt eller enhetschefer) att fatta beslut om: bjud in Avonova för expertstöd någon dag efter krisen. Det kan vara svårt att avgöra vem som vill ha sådan hjälp.
Råd vid kris, steg 4 – utvärdera
När krisen är hanterad
- Utvärdera och förbättra rutiner
- Fånga upp de som behöver extra stöd (ca 1-3 månader efter)
- Spara loggboken och andra erfarenheter
Se även
Krisstöd till anställda, övriga medarbetare och studenter på KTH
Skolchefens ansvar för krisstöd till anställda och studenter
Information om hur KTH-skolors krisledningsgrupper ska se ut
ITM-skolans organisation kring arbetsmiljö