För dig som ska arbeta med Unite!-aktiviteter på KTH
Välkommen till Unite!-alliansens arbetsgrupper på KTH. För att du ska kunna arbeta för Unite! på ett effektivt sätt behöver du grundläggande kunskaper om Unite! och dess verksamhet.
Unite! är en allians mellan KTH och åtta andra europeiska universitet. Arbetet bedrivs för närvarande i två stora projekt, ett finansierat via Erasmus+ fram till och med slutet av 2026 och ett finansierat via Horizon 2020 till och med 2023. Inom alliansen finns även ett par andra mindre projekt.
Information om Unite! finns kortfattat på KTH:s webbplats Läs gärna igenom informationen för att få en överblick över hur Unite! är organiserat och arbetar.
Lär dig mer om Unite! på den officiella webbplatsen för Unite! , genom Unite!:s Mission Statement 2030 och alliansens kvalitetsmål .
Unite! finns även på sociala medier, Twitter och LinkedIn , och vi rekommenderar att alla som arbetar med Unite följer dessa. Det finns också en LinkedIn-grupp där man kan dela information om vad som sker i alliansen och hålla kontakten med sina internationella kollegor.
Kommunicera Unite!
Planerar du att kommunicera en Unite! aktivitet? Behöver du stöd för att planera en kommunikationskampanj för ett av arbetsgruppens initiativ? Letar du efter en dokumentmall? Är du osäker på hur du ska applicera Unite!:s varumärke på ett korrekt sätt? Känner du till vilka kommunikationskanaler som finns tillgängliga för information om alliansens verksamhet?
I detta dokument har strategiska kommunikationsgruppen, Strategic Communication Team, SCT, inom Unite! samlat in den information du behöver för att kommunicera alliansens framsteg. Innan du startar din Unite!-resa, ta reda på vad du behöver veta om alliansens varumärke och grafiska profil.
De följande instruktionerna fokuserar på Unite!:s kommunikation och vad du behöver känna till om du ska organisera och/eller kommunicera någon form av Unite!-aktivitet.
Innan du börjar
UShare är en plattform som kan betraktas som ett resursarkiv för alla som arbetar med Unite!. Där hittar du Unite!-gemensam och arbetsgruppsspecifik dokumentation, mallar, instruktioner med mera. Om du inte har tillgång till UShare kontaktar du projektledaren vid KTH, Patrik Gärdenäs , om du jobbar i Erasmus+ eller KTH:s Key Liaison Officer (KLO) Mirko Varano om du jobbar i Horizon 2020.
Unite! Metacampus är alliansens digitala plattform som ger dig tillgång till kurser, aktiviteter och interaktiva arbetsytor som Unite! och de nio alliansuniversiteten erbjuder. Det är den huvudsakliga samarbetsytan för alla som är antagna till en aktivitet. Du använder ditt KTH-konto (eller ett konto från något av alliansens universitet) för åtkomst.
När du börjar arbetet
På uShare finns en avdelning som administreras av Unite!:s strategiska kommunikationsgrupp, är tillgänglig för alla inom Unite! och där grundläggande och annan relevant information gällande Unite återfinns tillsammans med alla kommunikationsresurser du kan behöva: Unite! Communication Resources .
Eftersom vi som jobbar i Unite! är spridda över Europa kan det bli en hel del videomöten. Vill du ha en representativ bakgrund vid ditt möte kan videobakgrunder laddas ned från UShare . Är mötet av mer officiell karaktär eller med externa parter, rekommenderar vi att Unite!-bakgrund används.
Det är också viktigt att vi benämner de ingående lärosätena på rätt sätt när vi till exempel listar representanter från dem. Officiella namn och förkortningar på universiteten i Unite hittar du på UShare.
De två stora projekten inom Unite! benämns Unite Erasmus+ och Unite! H2020.
När du börjar planera en aktivitet
Om du ska arrangera någon form av event eller annan aktivitet är det viktigt att SCT kontaktas i god tid. På det sättet säkerställer vi att informationen om eventet produceras på ett korrekt sätt och att det ges möjlighet att sprida information om eventet.
Fyll först i formuläret Communication of Unite! Initiatives (på Metacampus). Kontakta även SCT:s kontaktperson på KTH, Kjell Carli , för att diskutera hur information lämpligast produceras och distribueras.
Ta fram informationsmaterial
Allt informationsmaterial som tas fram ska följa Unite!:s grafiska profil.
För enklare material, som kan framställas i Word eller Power Point, finns mallar framtagna som kan hämtas från UShare. Glöm inte att läsa instruktionerna!
Du behöver också hustypsnittet Roboto som är gratis. Det är lätt att installera på en vanlig kontorsdator, kontakta IT-supporten om du får problem.
Utöver detta så behöver du använda Unite!:s husfärger, använd RGB-koden i Officeprogrammen:
Ska du producera mer avancerat material finns det mer att tänka på. Om en beställning på sådant material går via någon av våra upphandlade byråer/tryckerier är det viktigt att de får information om hur den grafiska profilen ser ut och att den ska följas. Det kan hända att du som beställare behöver förse byrån med material, det kan handla om logotyper, typsnitt, grafik, färgkoder med mera.
Observera att relevanta finansiärslogotyper också kan behöva användas utöver Unite!-logotypen. Alla officiella Unite!-logotyper (alla varianter) och finansiärslogotyper kan laddas ned från uShare .
Viktig är också placering och utseende på de olika grafiska elementen, vilket beskrivs i Unite!:s manual för den grafiska profilen . Allt detta gäller naturligtvis även om du väljer att producera material helt själv.
Det finns även framtaget en del skisser för till exempel beachflaggor och roll-ups, kontakta SCT om du har frågor.
- Manual för den grafiska profilen för Unite!
- Logotyper inklusive finansiärslogotyper
- Typsnittet Roboto
- Grafiska element som kan användas (använd ej de som heter ”old”)
- Foton som kan användas inom Unite!
- Manual för videoproduktion samt filmelement
Tänk på tillgängligheten!
Tillgänglighet är en viktig fråga för Unite! och det har därför tagits fram en manual för tillgänglighetsanpassning av innehåll , det vill säga dokument, trycksaker, video med mera. Du behöver se till att informationen uppfyller tillgänglighetskraven i de olika kanalerna. Var försiktig med att använda vissa färger som inte har tillräckligt med kontrast ( du kan kontrollera kontraster med detta onlineverktyg ) och kom ihåg att alla videor du producerar måste ha undertexter och att även dessa ska vara tillgänglighetsanpassade.
Det har även tagits fram ett motsvarande dokument för den som anordnar event .