Samlad organisering, lika villkor, kunskap och medvetenhet, samt inkluderande kultur, har identifierats som viktiga komponenter för jämställdhet, mångfald och lika villkor på KTH.
Avgörande komponenter för JML
På KTH har samlad organisering, lika villkor, kunskap och medvetenhet, samt inkluderande kultur identifierats som mål och medel för JML. Dessa fyra komponenter samspelar och överlappar varandra.
Den samlade organiseringen (institutional commitment) har att göra med i vilken utsträckning lärosätet som helhet, inklusive ledningen, uttryckligen har åtagit sig att skapa en verksamhet som präglas av mångfald och inkludering.
Lika villkor (access and success) handlar om olika personers tillgång till verksamheten samt möjligheter till framgång: Hur ser det ut med representation och mångfald bland studenter, lärare, forskare, administratörer och ledning? Hur väl är mångfalden representerad på alla nivåer, också i ledningen? Hur ser genomströmningen ut, baserat på exempelvis etnicitet och kön?
Kunskapoch medvetenhet (infused programs) handlar om kärnverksamheten inom högre utbildning - utbildningsprogram, kursplaner, undervisning och forskning: I vilken utsträckning är olika perspektiv och frågor om mångfald och inkludering integrerade i kärnverksamheten?
Inkluderande kultur (affirming climate) handlar om hur olika individer och grupper upplever lärosätet: Är det ett bekräftande klimat? Känner sig alla välkomna? Bekräftade? Inkluderade? Tillhörighet?
Referenser
Ett jämställt KTH. Plan för Jämställdhetsintegrering av KTH - JIKTH 2020-2022
Shorter‐Gooden, Kumea (2013). Creating Diverse and Inclusive Colleges and Universities i Diversity at Work: The Practice of Inclusion, 2013-11-08, s.451-481