UKÄ:s bedömningsgrund för jämställdhet
"Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras systematiskt i utbildningens innehåll, utformning och genomförande."
KTH:s tolkning av bedömningsgrundens olika delar
Innehåll
Innehåll innebär att kunskap om JML (och ibland genus) förmedlas i utbildningen, så att studenter kan redogöra för grundläggande begrepp inom genusforskning och att de har grundläggande kunskaper om teorier som beskriver betydelser av kön i samhället, i arbetslivet och på individnivå.
Med dessa kunskaper kan studenter t ex tolka olika uttryck av ojämställdhet och maktobalans i samhället och i arbetslivet. Och att studenter känner till att det finns diskrimineringslagstiftning, jämställdhetspolitiska mål, globala mål om hållbar utveckling, metoder för jämställdhetsarbete mm som syftar till att öka jämställdhet, mångfald och lika villkor i samhälle och arbetsliv.
Innehåll innebär att det finns lärandemål, lärandeaktiviteter och examination för färdighet och förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt inom JML (och ibland genus).
För lärare tillkommer innehåll om könsmedveten och inkluderande pedagogik, inklusive kunskap om gruppdynamik, majoritets- och minoritetseffekter, förändringsmetoder m.m.
Utformning
Utformning innebär att det finns en tydlig struktur för när och hur integreringen sker i programmen. Att detta arbetas in via examensmål och lärandemål, samt att det finns en tydlig struktur för uppföljning via programanalyser i kvalitetssystemet. Det handlar om på vilket sätt som färdighet och förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt inom jämställdhetsområdet säkerställs, hur detta följs upp och åtgärdas vid behov.
Genomförande
Genomförande innebär genusmedveten pedagogik. Åtgärder ska vidtas för att verka för en jämställd och jämlik undervisning samt en utbildningsmiljö fri från diskriminering. Det handlar om hur lärarna utför undervisningen, bl.a. att de inhämtar kunskaper om och praktiserar könsmedveten och inkluderande pedagogik samt att det finns rutiner och information för att motverka trakasserier och sexuella trakasserier.
Beaktas
Ett jämställdhetsperspektiv beaktas betyder att kunskap och medvetenhet om jämställdhet ges betydelse och påverkar utbildningens innehåll och form.
Kommuniceras
Ett jämställdhetsperspektiv kommuniceras betyder att utbildningen påverkas och att detta synliggörs i kursplaner, uppföljningar, målformuleringar osv.
Förankras
Ett jämställdhetsperspektiv förankras betyder att kunskap och medvetenhet om jämställdhet påverkar utbildningen, och att detta synliggörs i dokument samt att beslut om att detta görs blir tydliga och att det följs upp och utvärderas.
Systematiskt
Begreppet systematiskt betyder att det finns en långsiktig plan för hur kunskap och medvetenhet om genus och jämställdhet integreras i samtliga program, och att genomförandet följs upp kontinuerligt.