Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Checklista för inkluderande undervisning

Följande frågor kan användas för att se om undervisningen utformas på ett sätt som gör att alla studenter, så långt det är möjligt, inkluderas i undervisningen på lika villkor (oberoende av kön, normbrytande könsuttryck/könsidentitet, sexuell läggning, ålder, etnicitet/namn/hudfärg, social bakgrund, funktionsnedsättning och religion/livsåskådning).

Studiemiljö/värdegrund

Finns det inslag i undervisningen där maktstrukturer, diskriminering och inkludering (JML) finns med som en del av arbetet med KTH:s värdegrund/att skapa inkluderande utbildningsmiljöer/studiemiljöer?

Nämns uttryckligen kön, normbrytande könsuttryck/könsidentitet, sexuell läggning, ålder, etnicitet/namn/hudfärg, social bakgrund, funktionsnedsättning och/eller religion/livsåskådning?

Generiskt

Innehåller undervisningen moment som syftar till att öka studenternas generiska kunskaper, färdigheter och/eller förmågor i JML-perspektiv/analys? Exempelvis i samband med grupparbete, projektledning, akademiskt skrivande, VFU med mera.

Ämnesspecifikt

Innehåller undervisningen moment som syftar till att öka studenternas kunskaper, färdigheter och/eller förmågor i JML-perspektiv/analys på ämnet? (T.ex. kritiskt, historiskt, …?)

Utformning

Synlighet

  • Finns JML med i lärandemålen? (Kursansvarig?)
  • Finns JML med i läraktiviteter, kurs-pm, och/eller liknande? (Kursansvarig?)
  • Finns JML med i examinationen? (Kursansvarig?)
  • Tas JML upp i undervisningen i samband med HU och SGI:erna?

Det fysiska och digitala rummet

  • Är undervisningsrummet ordnat på ett sådant sätt att alla känner sig bekväma?
  • Kan alla se och höra bra? Kan alla ses och höras bra?
  • Är rummet, toaletter, m.m. lättillgängliga för alla?
  • Finns det ett mönster i vem som sitter var?
  • Är tiden för undervisningen tillgänglig för alla? (Är tiden t.ex. förenligt med förskolor och skolors öppettider?)
  • Kursmaterial och representation
  • Finns det en mångfald i vilka slags personer som förekommer i text och bild i kurslitteraturen och annat kursmaterial?
  • Är kurslitteraturen skriven av författare som representerar mångfald?
  • Finns det en strategi för att säkra mångfald bland externa representanter och gästlärare?
  • Speglar valda exempel mångfalden bland studenter?
  • Representerar de valda exemplen mångfald hos människor?
  • Bryter valda exempel stereotypa förväntningar på t.ex. kvinnor och män?
  • Bygger valda metaforer, liknelser och modeller på erfarenheter som få eller alla studenter delar?
  • (Kursansvarig?)

Examination

  • Används varierande examinationsformer för att tillgodose studenters skilda preferenser?
  • Finns det ett medvetet förhållningssätt till omedvetna fördomar i bedömningssammanhang?
  • Finns det inslag i examinationen där maktstrukturer, diskriminering och inkludering (JML) tas upp?
  • (Kursansvarig?)

Utvärdering och uppföljning

  • Ges tillfälle för lärare och studenter att under kursens gång reflektera över t.ex. undervisningsformer, talutrymme och bemötande, språk och kursmaterial?
  • Ställs frågor kring maktstrukturer, diskriminering och inkludering i kursutvärderingar?
  • Beaktas maktstrukturer, diskriminering och inkludering (JML) i kursanalysen?

Genomförande

Lärare(s bemötande)

  • Har du kunskap och medvetenhet om maktstrukturer och olika former av diskriminering som (hetero-)sexism och rasism?
  • Reflekterar du kritiskt över din roll som lärare på ett köns-, mångfalds- och normmedvetet sätt?
  • Är ditt språk och ditt beteende som lärare köns- och mångfaldsmedvetet?
  • Har du strategier för inkluderande bemötande?
  • Har du en beredskap/strategi för att hantera konflikter?

Studenterna (deltagande)

  • Är studentgruppen heterogen vad gäller kön, normbrytande könsuttryck/könsidentitet, sexuell läggning, ålder, etnicitet/namn/hudfärg, social bakgrund, funktionsnedsättning, och religion/livsåskådning?
  • Är talutrymmet jämnt i studentgruppen?
  • Använder studenterna ett köns- och mångfaldsmedvetet språk?
  • Finns kritisk medvetenhet om stereotypa roller i grupparbeten – akademiskt hushållsarbete?
  • Ges det tillfälle för att etablera spelreglerför talutrymme och grupparbeten med mera?
  • Tas studenters erfarenheter tillvara i undervisningen?

Undervisningsformer

  • Används varierande undervisningsformer för att tillgodose studenters olika preferenser?
  • Är undervisningsformerna användbara och tillgängliga för personer med funktionsnedsättning?
  • Finns en medveten och systematisk strategi för varierande gruppindelning?