Checklista för inkluderande undervisning
Följande frågor kan användas för att se om undervisningen utformas på ett sätt som gör att alla studenter, så långt det är möjligt, inkluderas i undervisningen på lika villkor (oberoende av kön, normbrytande könsuttryck/könsidentitet, sexuell läggning, ålder, etnicitet/namn/hudfärg, social bakgrund, funktionsnedsättning och religion/livsåskådning).
Studiemiljö/värdegrund
Finns det inslag i undervisningen där maktstrukturer, diskriminering och inkludering (JML) finns med som en del av arbetet med KTH:s värdegrund/att skapa inkluderande utbildningsmiljöer/studiemiljöer?
Nämns uttryckligen kön, normbrytande könsuttryck/könsidentitet, sexuell läggning, ålder, etnicitet/namn/hudfärg, social bakgrund, funktionsnedsättning och/eller religion/livsåskådning?
Generiskt
Innehåller undervisningen moment som syftar till att öka studenternas generiska kunskaper, färdigheter och/eller förmågor i JML-perspektiv/analys? Exempelvis i samband med grupparbete, projektledning, akademiskt skrivande, VFU med mera.
Ämnesspecifikt
Innehåller undervisningen moment som syftar till att öka studenternas kunskaper, färdigheter och/eller förmågor i JML-perspektiv/analys på ämnet? (T.ex. kritiskt, historiskt, …?)
Utformning
Synlighet
- Finns JML med i lärandemålen? (Kursansvarig?)
- Finns JML med i läraktiviteter, kurs-pm, och/eller liknande? (Kursansvarig?)
- Finns JML med i examinationen? (Kursansvarig?)
- Tas JML upp i undervisningen i samband med HU och SGI:erna?
Det fysiska och digitala rummet
- Är undervisningsrummet ordnat på ett sådant sätt att alla känner sig bekväma?
- Kan alla se och höra bra? Kan alla ses och höras bra?
- Är rummet, toaletter, m.m. lättillgängliga för alla?
- Finns det ett mönster i vem som sitter var?
- Är tiden för undervisningen tillgänglig för alla? (Är tiden t.ex. förenligt med förskolor och skolors öppettider?)
- Kursmaterial och representation
- Finns det en mångfald i vilka slags personer som förekommer i text och bild i kurslitteraturen och annat kursmaterial?
- Är kurslitteraturen skriven av författare som representerar mångfald?
- Finns det en strategi för att säkra mångfald bland externa representanter och gästlärare?
- Speglar valda exempel mångfalden bland studenter?
- Representerar de valda exemplen mångfald hos människor?
- Bryter valda exempel stereotypa förväntningar på t.ex. kvinnor och män?
- Bygger valda metaforer, liknelser och modeller på erfarenheter som få eller alla studenter delar?
- (Kursansvarig?)
Examination
- Används varierande examinationsformer för att tillgodose studenters skilda preferenser?
- Finns det ett medvetet förhållningssätt till omedvetna fördomar i bedömningssammanhang?
- Finns det inslag i examinationen där maktstrukturer, diskriminering och inkludering (JML) tas upp?
- (Kursansvarig?)
Utvärdering och uppföljning
- Ges tillfälle för lärare och studenter att under kursens gång reflektera över t.ex. undervisningsformer, talutrymme och bemötande, språk och kursmaterial?
- Ställs frågor kring maktstrukturer, diskriminering och inkludering i kursutvärderingar?
- Beaktas maktstrukturer, diskriminering och inkludering (JML) i kursanalysen?
Genomförande
Lärare(s bemötande)
- Har du kunskap och medvetenhet om maktstrukturer och olika former av diskriminering som (hetero-)sexism och rasism?
- Reflekterar du kritiskt över din roll som lärare på ett köns-, mångfalds- och normmedvetet sätt?
- Är ditt språk och ditt beteende som lärare köns- och mångfaldsmedvetet?
- Har du strategier för inkluderande bemötande?
- Har du en beredskap/strategi för att hantera konflikter?
Studenterna (deltagande)
- Är studentgruppen heterogen vad gäller kön, normbrytande könsuttryck/könsidentitet, sexuell läggning, ålder, etnicitet/namn/hudfärg, social bakgrund, funktionsnedsättning, och religion/livsåskådning?
- Är talutrymmet jämnt i studentgruppen?
- Använder studenterna ett köns- och mångfaldsmedvetet språk?
- Finns kritisk medvetenhet om stereotypa roller i grupparbeten – akademiskt hushållsarbete?
- Ges det tillfälle för att etablera spelreglerför talutrymme och grupparbeten med mera?
- Tas studenters erfarenheter tillvara i undervisningen?
Undervisningsformer
- Används varierande undervisningsformer för att tillgodose studenters olika preferenser?
- Är undervisningsformerna användbara och tillgängliga för personer med funktionsnedsättning?
- Finns en medveten och systematisk strategi för varierande gruppindelning?