Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Litteraturtips

Jämställdhets-, mångfalds- och lika villkorsmedveten pedagogik

Carstensen, Gunilla (2006). Könsmedveten pedagogik: konkreta tips och övningar för lärare . Uppsala: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande (UPI), Uppsala universitet

Equality, diversity and inclusion at universities: the power of a systemic approach . LERU position paper (September 2019).

Fogelberg Eriksson, Anna & Karlsson, Ingrid (2006). Att integrera genus som innehåll och form. En rapport om genusintegrering av högskoleundervisning . Linköping: Linköpingsuniversitet.

Henriksson, Ann-Sofie (2003). Undervisa tillgängligt!: pedagogiska verktyg för likabehandling av studenter med funktionshinder . Uppsala: Uppsala universitet.

Henriksson, A. (2012). Undervisa tillgängligt!: pedagogiska strategier för att funktionsnedsättning hos studenter inte skall vara ett hinder för att genomföra studierna. (Rev. uppl.). Uppsala: Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling, Uppsala universitet.

Häggblom, P. (2016). Undervisa tillgängligt utifrån Universal Design: ett förhållningssätt för breddat deltagande . Högskolepedagogisk debatt, (1), 10-23.

Melin, M., & Johansson, E. (Red.). (2012). Inkluderande möten i högskolan. (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur

Schnaas, Ulrike (2011). Könsmedveten forskarhandledning: teoretiska utgångspunkter och praktiska erfarenheter . Uppsala: Uppsala universitet, Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling.

Undervisa tillgängligt . Ersta Sköndal Bräcke Högskola.

Wickström, Johan (2011). Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare . Uppsala: Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling, Uppsala universitet.

Wickström, Johan (2015). Dekonstruerad länkning. En kritisk läsning av Constructive Alignment inom svensk högskolepedagogik och pedagogisk utveckling . Utbildning & Demokrati 2015, vol 24, nr 3.