Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Jämställdhets-, mångfalds- och lika villkorsmedveten pedagogik

KTH:s etiska policy, Diskrimineringslagen och Regeringsuppdraget om jämställdhetsintegrering i utbildningens innehåll, utformning och genomförande kräver en inkluderande utbildningsmiljö som är jämställd och jämlik, fri från diskriminering och trakasserier. Det förutsätter att du som är lärare inte bara har kunskaper om jämställdhet och jämlikhet, och regelverket runt detta, utan också att du gör medvetna pedagogiska och didaktiska val i genomförandet av undervisningen.

Vilket sätt som genus, jämställdhet, mångfald och lika villkor bäst lärs ut på varierar med nivån på kursen, utbildningsämnet, lärandemål, studentsammansättning samt lärarens egen undervisningsstil. Det går därför sällan att kopiera lärandeaktiviteter från andra kurser rakt av. Däremot kan de exempel som listas i Necessären fungera som en källa till inspiration.

Här presenteras några exempel på lärandeaktiviteter som var för sig, eller tillsammans, kan användas i undervisningen.