Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Forskarhandledning

Doktorander är en extra utsatt grupp då de är i beroendeställning till sin handledare. Det gör det än viktigare att ha koll på relationen mellan handledare och doktorand.

Dubbel diskriminering av kvinnor

I "Dubbel diskriminering av kvinnor - En rapport om genusbaserad utsatthet för ohövligt beteende och sexuella trakasserier på KTH" (2022) så framgår det att kvinnliga doktorander är en extra utsatt grupp. Det är uppenbart att vi behöver förbättra miljön för doktoranderna och ett sätt kan vara att lära mer om handledarskapet ur ett maktkritiskt perspektiv.

Könsmedveten forskarhandledning

Ulrike Schnaas har skrivit en användbar rapport om könsmedveten forskarhandledning.

"Rapporten vill stimulera läsaren till att fundera över sin egen yrkespraktik som forskarhandledare och hur kön kan påverka handledningsprocessen. I första delen ges en teoretisk ram genom att bland annat diskutera en rad undersökningar som motiverar varför kön spelar roll i forskarhandledningen. Andra delen presenterar konkreta uppslag för könsmedvetna förhållnings- och tillvägagångssätt, vilka till stor del grundar sig på intervjuer med forskarhandledare vid Uppsala universitet."

Schnaas, Ulrike (2011). Könsmedveten forskarhandledning: teoretiska utgångspunkter och praktiska erfarenheter. Uppsala: Uppsala universitet, Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling

Bokrecension

"Det här är en mycket bred rapport vars syfte är att få oss att börja fundera. I det avseendet tycker jag att författaren har lyckats mycket väl. Det är förstås svårt att skriva för en mycket varierande grupp med olika förkunskaper. Det viktiga då är att alla läsare har möjlighet att hitta nya kunskaper och få nya idéer. Det resursskapandet tycker jag att Ulrike Schnaas har rott iland på ett föredömligt sätt. Reflektionerna kring det jag läst kommer utan tvekan bidra till att jag blir en medvetnare, och förhoppningsvis också bättre, handledare."

Andersson, S. (2012). Könsmedveten forskarhandledning - teoretiska utgångspunkter och praktiska erfarenheter. Högre Utbildning, 2(2), 137-138.