Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Grupparbete

Här kommer några tips på hur du kan tänka runt grupparbeten för att de ska bli lärorika, inkluderande och rättvisa.

  • Att bilda grupper som är heterogena eller homogena bör bedömas från fall till fall beroende på den specifika studentgruppen och med hänsyn till fördelarna och nackdelarna med den ena eller den andra sammansättningen.
  • Om du vill ha heterogena grupper kan det vara bättre att du som lärare skapar grupperna. På så sätt kan hänsyn tas till olika egenskaper bland gruppdeltagarna. Det kan även ingå som del av en uppgift för studenterna att medvetet bilda grupper som t.ex. är heterogena. En tenderar annars att välja att gruppera sig med personer som liknar en själv.
  • Undvik att bilda grupper med bara en kvinna i, med undantag för om kvinnor själva uttryckt önskan om att vara i en viss grupp eller om det sker efter en fördjupad gemensam diskussion inom kursen.
  • Ge en introduktion till grupparbete/gruppdynamik/grupp-processer för att uppmärksamma studenterna om vanliga problem och tydliggör att du vill att eventuella problem i gruppen rapporteras.
  • Se till att de olika rollerna i gruppen utses från början, och att det finns en struktur för att gruppmedlemmarna roterar dessa roller och tillbringar lika mycket tid i alla roller. På så sätt får studenterna möjlighet att träna olika förmågor och förbereda sig för arbetslivet.
  • Du kan be studenterna redovisa sina individuella bidrag till grupp-projektet för att alla ska få fullt erkännande för sitt arbete.
  • Du som lärare bör vara närvarande och engagerad i grupparbetsprocessen under hela projektets gång. Genom att skapa ett utrymme där studenterna känner sig bekväma med att diskutera problem kan ojämlika roller inom gruppen upptäckas och justeras tidigt i processen.
  • Vad gäller projektämnena, fundera på om de är mer eller mindre intressanta för olika grupper av studenter.

Källa: Beddoes, K., Panther, G., Cutler, S., and Kappers, W. (2016). Training And Resources for Gender Inclusive Gruppwork (TARGIT). [http://library.erau.edu/targit]