Mer om jämställdhets-, mångfalds- och lika villkorsmedveten pedagogik
Här har vi samlat tips för dig som vill lära mer om jämställdhets-, mångfalds- och lika villkorsmedveten pedagogik.
Antiracism Toolkit for Allies . Belyser de fördelar vithet ger och hur vi kan arbeta aktivt mot rasism för att skapa platser där alla trivs.
ADHD: www.1177.se - Om ADHD .
Autism: www.autism.se - Om Autism
Bondestam, Fredrik (2004). Könsmedveten pedagogik för universitets- och högskolelärare: en introduktion och bibliografi. 1. uppl., Liber, Stockholm.
Broughan, Christine & Hunt, Lynne (2012). Inclusive Teaching i University teaching in focus: a learning-centred approach. Hunt, Lynne & Chalmers, Denise (red.) Abingdon, Oxon: Routledge
Carstensen, Gunilla (2006). Könsmedveten pedagogik: konkreta tips och övningar för lärare . Uppsala: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande (UPI), Uppsala universitet
Dyslexi: www.1177.se - Dyslexi .
Elmgren, Maja & Henriksson, Ann-Sofie. Universitetspedagogik. Norstedts, Stockholm, 2010.
Equality, diversity and inclusion at universities: the power of a systemic approach . LERU position paper (September 2019).
Fogelberg Eriksson, Anna & Karlsson, Ingrid (2006). Att integrera genus som innehåll och form. En rapport om genusintegrering av högskoleundervisning . Linköping: Linköpingsuniversitet.
Forum för levande historias webbaserade fortbildning "Kunskap om HBTQI och likvärdigt bemötande ". Består av sju avsnitt och ett kunskapstest. Avsnitten innehåller filmer, ljuddramer om bemötandesituationer samt faktatexter. Du får exempel på hur du kan bemöta andra på ett likvärdigt sätt, oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck.
Funka: Hantera stöd till studenter med funktionsnedsättning
Funka: Information från Funka till KTH-studenter med funktionsnedsättning
Henriksson, Ann-Sofie (2003). Undervisa tillgängligt!: pedagogiska verktyg för likabehandling av studenter med funktionshinder . Uppsala: Uppsala universitet.
Henriksson, A. (2012). Undervisa tillgängligt!: pedagogiska strategier för att funktionsnedsättning hos studenter inte skall vara ett hinder för att genomföra studierna. (Rev. uppl.). Uppsala: Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling, Uppsala universitet.
Häggblom, P. (2016). Undervisa tillgängligt utifrån Universal Design: ett förhållningssätt för breddat deltagande . Högskolepedagogisk debatt, (1), 10-23.
I normens öga, UR, 2014 . "Berit Larsson är genusforskare och föreläser här om normer och normkritik. Hon menar att det är viktigt att studera och ifrågasätta det som ofta anses vara normalt, snarare än det som rör sig utanför normerna. Hon säger att normer inte nödvändigtvis beskriver något utan föreskriver hur något bör vara. Det svåra med förändringsarbete är att förändra attityder och beteenden. Inspelat den 6 november 2014 vid Konferenscentrum Wallenberg i Göteborg. Arrangör: Nationella sekretariatet för genusforskning."
KTH i siffror . Antal studerande kvinnor respektive män på KTH m.m.
Melin, M., & Johansson, E. (Red.). (2012). Inkluderande möten i högskolan. (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur
Moss-Racusin, Corinne A., et al. Science faculty’s subtle gender biases favor male students , PNAS vol. 109. no. 41 (2012): 16474–16479.
Schnaas, Ulrike (2011). Könsmedveten forskarhandledning: teoretiska utgångspunkter och praktiska erfarenheter . Uppsala: Uppsala universitet, Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling.
Sprague, Joey & Massoni, Kelley. (2005) Student Evaluations and Gendered Expectations: What We Can’t Count Can Hurt Us . Sex Roles, Vol. 53, Nos. 11/12: 779-793. doi: 10.1007/s11199-005-8292-4.
Undervisa tillgängligt . Ersta Sköndal Bräcke Högskola.
. Handboken innehåller bl.a.
- Begreppsförklaringar
- Vad är en inkluderande organisationskultur?
- Mikroaggressioner
- Tokenism
- Gaslighting
- Minoritetsstress och ohälsa
- Inkluderande kultur
Studenters rätt i högskolan - en e-utbildning för lärare från DO . På Diskrimineringsombudsmannens webbplats finns en e-utbildning som syftar till att ge studenter och anställda inom högskolan stöd i att utveckla arbetet för lika rättigheter och möjligheter för alla studenter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Här hittar du material om:
- Varför detta arbete behöver bedrivas
- Förbudet mot diskriminering
- Normer, strukturer och maktordningar
- Normkritisk pedagogik
- Att utforma kurser
"Lärares och pedagogers situation har förändrats. Dagens lärare förmedlar inte längre färdiga kunskaper utan ska aktivt stödja studentens i dennes lärandeprocess. Det handlar om att vägleda och handleda studenter. Den normkritiska pedagogiken är ett exempel på ett främjande arbete som kan bidra till att behålla studenter vid högskolan, förbättra deras studieresultat och förebygga trakasserier. För att integrera ett normkritiskt perspektiv behöver läraren arbeta med sig själv, sin didaktik och hur studenterna interagerar."
Wickström, Johan (2011). Mångfaldsmedveten pedagogik för universitetslärare . Uppsala: Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling, Uppsala universitet.
Wickström, Johan (2015). Dekonstruerad länkning. En kritisk läsning av Constructive Alignment inom svensk högskolepedagogik och pedagogisk utveckling . Utbildning & Demokrati 2015, vol 24, nr 3.