Hantera stöd till studenter med funktionsnedsättning
Mångfald är viktigt för KTH och KTH välkomnar alla studenter som har förutsättningar att klara av utbildningen. Den som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning ska så långt som möjligt kunna studera på KTH på samma villkor som andra studenter. Nedan beskrivs arbetsordning för hanteringen av stöden och varför stöden generellt kan erhållas.
Stöd för examinatorer
Alla studenter som börjar på KTH har antagits utifrån samma bedömning. Kraven på studenternas prestationer under utbildningen är alltid desamma. Bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning är diskriminering och definieras i diskrimineringslagen.
Arbetsgång för examinatorer vid beslut för R- och P-stöd
Generell hantering av stödinsatser
Information till studenter om kompensatoriskt stöd vid funktionsnedsättning (Student på KTH)
Processmodell
Följ aktivitetsrutorna i processmodellen för att se arbetsflödet. Siffran ovanför varje ruta hänvisar till en aktivitetsbeskrivningen nedan.
Hantera stöd till studenter med funktionsnedsättning (2019-05-28) (pdf 83 kB)
Aktiviteter
Klicka på varje aktivitet för en detaljerad beskrivning
Starthändelse: Ansökan om stöd kommer i via Nais.
Om ej komplett:
Om ej rekommendation: Student har fått meddelande
Resultat: Student har fått R-stöd. Om examinator inte avslagit stödet senast 15 dagar innan examinationstillfället.
Om dessutom P-stöd rekommenderas:
Resultat: Student har fått beslut om P-stöd, beviljande eller avslag.
Tentamensadministratör har fått meddelande om beslut.
Riktlinjer och styrdokument
Riktlinje för stödinsatser vid examination av studenter med funktionsnedsättning
Guideline for supportive measures in the examination of students with disabilities (pdf 167 kB)
Mallar
Begäran om anpassad examinationsform i kurs (20200206) (docx 63 kB)