Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Varför?

En inkluderande kultur i utbildningen innebär att studenterna känner att deras bidrag och perspektiv värderas och respekteras lika. Följande sidor erbjuder tips och idéer för att skapa en inkluderande studiemiljö och undervisning.

Inkluderande undervisning

Inkluderande undervisning innebär att pedagogik, kursplaner och bedömning utformas på ett sätt som är tillgängligt för alla och som engagerar studenterna till ett meningsfullt lärande. Det omfattar en syn på individen, och skillnader mellan individer, som en källa till mångfald som kan berika andras lärande.

Inkluderande undervisningsstrategier

Inkluderande undervisningsstrategier syftar till att öka förutsättningarna för lärande för alla studenter oavsett bakgrund, egenskaper och förväntningar och skapa en lärandemiljö där alla studenter känner sig lika viktiga. Det kan vara så att vissa av oss kanske upplever undervisningsmiljön som neutral men genom att reflektera över olikheter i studentgruppen och över oss själva i relation till studenterna kan vi bli bättre på att göra medvetna val av undervisningsstrategier och bli bättre förberedda på spänningar som kan uppstå i gruppen.

Fördelar med inkluderande undervisning

  • Du får kontakt med dina studenter.
  • Studenterna får kursmaterial som känns relevant för dem.
  • Studenterna känner sig fria att uttrycka idéer och ställa frågor.
  • Studenterna har större chans att lyckas om de har lärandeaktiviteter som återspeglar olika former av lärande, förmågor och bakgrund.
  • Du är mer förberedd om det blir konflikter i undervisningssituationen.

Referenser

Ambrose, S. A., Bridges, M. W., DiPietro, M., & Lovett, M.C. (2010). How learning works: Seven research-based principles for smart teaching. San Francisco, CA: Jossey Bass.

Carstensen, Gunilla (2006). Könsmedveten pedagogik: konkreta tips och övningar för lärare . Uppsala: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande (UPI), Uppsala universitet