Exempel på lärandemål i kurser
Exempel
ME2084 Verksamhetsanalys och yrkesroller 4,0 hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och diskutera centrala begrepp och teorierkring skolor och andra utbildningsmiljöer ur ett organisationsteoretiskt perspektiv samt redovisa dessa skriftligt och muntligt
- Identifiera och formulera en vetenskaplig frågeställning som problematiserar organisatoriska praktiker i en verksamhet/organisation utifrån teoretiska begrepp som makt, kön/genus, etnicitet, klass, jämställdhet, mångfald och ledarskap
- Utforma en forskningsplan för hur denna vetenskapliga frågeställning skall omsättas i principer för insamling, systematisering och analys av empiriskt material i en verksamhet/organisation
- Analysera empiriska studier i relation till den vetenskapliga frågeställningen och muntligt och skriftligt presentera en sammanhållen vetenskaplig slutrapport för vetenskaplig granskning
MF1001 Maskinteknik, introduktionskurs 9,0 hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Definiera grundläggande begrepp som förekommer inom ämnesområdet maskinteknik.
- Genomföra överslagsberäkningar inom ämnesområdet maskinteknik.
- Självständigt och på ett strukturerat sätt skapa CAD-modeller.
- Planera och organisera ett mindre produktutvecklingsprojekt samt reflektera över gruppdynamik och roller i en projektgrupp.
- Skriva och sammanställa en kortare teknisk rapport samt planera och genomföra en muntlig presentation med tekniskt innehåll.
- Diskutera och reflektera över jämställdhet, likabehandling och mångfald i ett för student- och yrkesrollen relevant perspektiv.
- Diskutera hållbar utveckling inom ämnesområdet maskinteknik ur ett introducerande perspektiv.
Konkretisering/precisering av kursinnehåll
Om JML-perspektiv inte explicit skrivs fram i lärandemålen, utan till exempel ingår i lärandemål om hållbarhet, eller kanske social hållbarhet, så kan JML med fördel skrivas fram och konkretiseras i t.e.x. kursbeskrivningen/kurs-pm.