Konkretisering av högskoleförordningens lärandemål
Högskoleförordningens övergripande lärandemål som rör jämställdhet, mångfald och lika villkor är just övergripande. För att lättare implementera och följa upp de övergripande lärandemålen för våra utbildningar behöver de konkretiseras och preciseras så att det framgår hur jämställdhet, mångfald och lika villkor kopplar till de ämnesspecifika lärandemålen.
Konkretisering av lärandemål
En konkretisering kan vara användbar både när man utformar programspecifika och kursspecifika lärandemål. Konkretiserade lärandemål underlättar även för att säkerställa både bredd och progression.
Konkretiserade lärandemål kan också bidra till en diskussion och samsyn om vad studenter på olika nivåer bör lära sig om jämställdhet, mångfald och lika villkor inom programmen på KTH.
Exempel: Lärandemål för masterprogram i cybersäkerhet (TCYSM)
Kunskap och förståelse
För masterexamen från programmet cybersäkerhet ska studenten
- visa kunskap och förståelse inbegripet såväl brett kunnande inom datalogi och datateknik som väsentligt fördjupade kunskaper inom cybersäkerhet, samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- visa fördjupad metodkunskap inom datalogi och datateknik för utbildningen.
- visa kunskap och förståelse inom social, etisk, och miljömässig hållbarhet relaterat till cybersäkerhet.
Färdigheter och förmågor
För masterexamen från programmet cybersäkerhet ska studenten
- visa god analytisk problemlösningsförmåga
- visa förmåga att självständigt definiera och lösa datatekniska konstruktionsproblem ur ett säkerhetsperspektiv i kombination med andra tekniska och icke-tekniska kravställningar, med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
- visa förutsättningar och förmåga att delta i och utveckla den praxis som tillämpas inom industri, förvaltning och akademisk forskning
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen från programmet cybersäkerhet ska studenten
- kunna värdera kvaliteten av vetenskapliga studier och visa ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till vetenskapliga och ovetenskapliga texter
- genom egenutveckling kunna behålla sin professionella förmåga under en yrkeskarriär
- utifrån ett cybersäkerhetsperspektiv kunna relatera och värdera teknik och teknikrelaterade beteenden i samhället i förhållande till jämställdhet och mångfald, social, etisk, och miljömässig hållbarhet samt själv kunna bidra till diskussioner kring detta.
Exempel: Lärandemål för kursen Cybersäkerhetsingenjörens roll i samhället 5,0 hp (DD2302)
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- analysera och diskutera hur användning och utveckling av digitala system och i synnerhet dessa systems säkerhet påverkar och påverkas av social, ekonomisk, miljömässig, arbetsmiljömässig och etisk hållbarhet samt mångfald, jämlikhet och lika rättigheter
- bedöma, analysera, och diskutera kvalitetet i, samt etiska aspekter av, kunskapsgenerering relaterat till digitala system och i synnerhet dessa systems säkerhet
- relatera de olika delarna av vetenskaplig metod, hur de förhåller sig till varandra, bidrar och inte bidrar till vetenskaplighet inom säkerhet
- kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studiesituationen, sin kompetens i relation till utbildningens mål och den framtida yrkesrollen samt sin förmåga att identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap
- planera och utföra uppgifter inom givna tidsramar och tillgängliga resurser
- skriva korta, tydliga och argumenterande texter baserat på egen analys såväl som givet material
i syfte att:
- kunna kommunicera och förklara risker och nyttor med säkerhet (och brist därav) i digitala system i samhället för personer utan expertkunskap inom cybersäkerhet
- förstå externa konsekvenser av sitt eget handlande relaterat till säkerhet (och brist därav) i digitala system och därigenom agera ansvarsfullt
- få ut maximalt av utbildningen och yrkeslivet i ett långsiktigt perspektiv
- påverka programmets utveckling.
Exempel: Lärandemål för kursen Cybersäkerhet i sociotekniskt sammanhang 7,5 hp (DD2510)
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- beskriva grundläggande lagstiftning inom cybersäkerhetsområdet samt på ett grundläggande sätt redogöra för hur denna lagstiftning ska tolkas i olika scenarion
- beskriva olika typer av hotaktörer och de hot som de riktar mot olika typer av digitala system
- beskriva och analysera vanligt förekommande arbetsprocesser för utveckling och förvaltning av säkra digitala system, samt relatera detta till mångfald, jämlikhet, lika rättigheter och etiska aspekter
- beskriva och analysera hur individer och organisationer utgör attackytor och potentiella säkerhetssårbarheter i digitala system, samt relatera detta till mångfald, jämlikhet, lika rättigheter och etiska aspekter
i syfte att
- förstå och kunna vidareförmedla vikten av cybersäkerhet i samhället
- skapa och kunna upprätthålla en god förståelse av hur hotaktörers egenskaper påverkar hur säkra digitala system skapas
- förstå och kunna identifiera balansen mellan tekniska och icke-tekniska egenskaper för att skapa säkra digitala system
- underlätta agerande inom lagens ramar.