Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Studieavgifter och anmälningsavgift

Här hittar du information om studieavgifter och anmälningsavgift på KTH. Du kan också läsa om hur hantering av avgifter går till.

Aktuellt inom studieavgifter

Här samlar vi viktiga datum och annat aktuellt för studieavgifter.

Fakturor för VT25 skickas 6 november

Fakturor till betalande studenter för VT25 skickas ut 6 november 2024.

Fakturering för HT24 hanteras via Ladok

Från och med HT24 hanteras fakturering automatiskt via Ladok. För studenter antagna till och med HT23 hanteras fakturering manuellt.

Vem är avgiftsskyldig?

Studenter som inte är medborgare i land inom EU/EES eller Schweiz är vanligtvis skyldiga att betala ansöknings- och studieavgifter. Det finns dock några undantag från denna allmänna regel som du kan läsa om på University Admissions.

Regler för avgiftsskyldighet (universityadmissions.se)

Avgiften ska betalas för en termin (30 hp) i taget i förskott till KTH. Migrationsverket handlägger visumansökan först när KTH meddelat att personen betalt in första terminens studieavgift.

En avgiftsskyldig student får slutföra en kurs eller ett program utan att betala studieavgift om kursen eller programmet påbörjades före 1 juli 2011. Om studierna inte har slutförts 31 december 2018 ska avgift dock betalas för tid därefter.

Beslutade studieavgifter och anmälningsavgift

Det finns riktlinjer för KTH:s hantering av studieavgifter som berör bland annat betalning och studentens rättigheter och skyldigheter. Riktlinjerna revideras återkommande när nya frågeställningar uppkommer.

Riktlinje om hantering av anmälningsavgifter och studieavgifter (pdf 268 kB)

Studieavgifter

Följande studieavgifter gäller för utbildning på grundnivå och avancerade nivå som påbörjas från och med läsåret 2025/2026. Dessa avgifter gäller nyantagna från och med 1 oktober 2024.

  • Program och kurser på grundnivå samt år 1–3 inom civilingenjörsutbildning och ämneslärarutbildning: 141 000 SEK per läsår
  • Program och kurser på avancerad nivå, kompletterande pedagogisk utbildning samt år 4–5 inom civilingenjörsutbildning och ämneslärarutbildning: 180 000 SEK per läsår
  • År 1–3 inom arkitektutbildningen samt kurser på grundnivå inom arkitekturskolan: 237 000 SEK per läsår
  • År 4–5 inom arkitekturutbildningen samt program och kurser på avancerad nivå inom arkitekturskolan: 300 000 SEK per läsår

Utbildning som är kortare eller längre än ett läsår prissätts utifrån omfattningen i högskolepoäng enligt ovanstående avgifter. Ett läsår omfattar 60 högskolepoäng.

Beslut om studieavgift för läsåret 2025/2026 (pdf 150 kB)

Inom ramen för samarbetsprogram med andra lärosäten kan andra studieavgifter gälla enligt avtal eller annan överenskommelse för respektive program. På nedan länk hittar du aktuella anmälnings- och studieavgifter för masterprogram.

Anmälnings- och studieavgifter för masterprogram (kth.se/studies)

Anmälningsavgift

Anmälningsavgiften är 900 SEK enligt beslut av regeringen. Betalhantering av anmälningsavgifterna integreras i anmälningsprocessen på universityadmissions.se och administreras helt av UHR.

Så betalar studenter studieavgiften

Studenten hittar betalningsuppgifter i Ladok  inom en vecka efter antagning. I Ladok finns betalningsinstruktioner och all nödvändig information om hur studenten betalar studieavgiften. Studieavgiften debiteras i förskott för varje termin. Förfallodagen för betalning är 31 maj för höstterminen och kring 10 december för vårterminen (exakt datum anges i Ladok). Antagna studenter kan logga in i Ladok med sin inloggning från antagning.se / universityadmissions.se .

Betalningen av studieavgift sker genom kontoinsättning/överföring via bank. Betalningen ska göras i SEK. Betalning med kort är inte möjligt.

Utebliven betalning resulterar i att studenten förlorar sin utbildningsplats.

När studenten har hämtat betalningsuppgifterna från Ladok kan hen gå vidare med följande steg:

  1. Studenten informerar sin bank om vilket bankkonto hen vill överföra pengarna till samt vilket belopp. Beloppet anges i SEK.
  2. Studenten anger sitt fyrsiffriga referensnummer i överföringen. KTH behöver referensnummer för att kunna matcha betalningen mot studenten. Referensnumret finns i informationsrutan längst ner på dokumentet med betalningsinformation från Ladok.
  3. Studenten meddelar sin bank att KTH måste ha betalningen senast den förfallodag som anges i Ladok.
  4. Studenten är också ansvarig för att betala alla eventuella avgifter som är förknippade med överföringen från sin bank.

Efter några dagar kan studenten via Ladok se att betalningen har kommit till KTH.

Migrationsverket handlägger inga visumansökningar innan de meddelats av KTH att betalning inkommit, detta rapporteras till Migrationsverket löpande via Ladok. Studenten bör dock påbörja visumansökan så snart antagningsbeskedet gått ut.

Vanliga frågor och svar om avgifter och betalning (FAQ)

Kurser

Finns det någon gräns för hur många poäng studenterna får läsa?

Det finns en gräns på 127,5 hp inom ett tvåårigt program och 67,5 hp för ett ettårigt program för att ge utrymme för program som inte innehåller exakt 120 hp eller 60 hp. En student på ett program som består av 120 hp får däremot inte läsa en extra 7,5 hp kurs gratis. Det är skolornas ansvar att studenterna inte hamnar på fler än tillåtna poäng.

Studenter som läser en del av sina studier på KTH inom ramen för ett gemensamt utbildningsprogram, såsom Erasmus Mundus, EIT InnoEnergy eller EIT ICT labs, läser i regel 60 hp per läsår. En student får i följande fall läsa upp till 67,5 hp:

  • studenten saknar en kurs från första året av studierna vid partneruniversitet
  • läsåret innehåller inte exakt 60 hp
  • en extra kurs krävs för examen vid partneruniversitetet eller på KTH

En student som läser 60hp och där ingen extra kurs krävs för att ansöka om examen får däremot inte läsa en extra 7,5 hp kurs gratis.

Hur gör man med extrakurser?

Kurser som inte kommer att ingå i examen (antingen kurser som överstiger 127,5 hp eller som inte ingår i utbildningsplanen) kommer studenten att faktureras extra för. Studenten ska kontakta skolan som i sin tur kontaktar Antagningen via info@kth.se

Byte av kurs/program

Kan student byta till annan kurs utan att behöva betala extra?

Studenterna behöver bara betala för en kurs en gång. Om en student vill byta kurs måste detta ske inom tre veckor från kursstart och koordinatorn måste då lägga in avbrott på kursen. Studenten kan inte få återbetalning, men kan däremot byta till annan kurs om det sker inom tre veckor från kursstart. Efter tre veckor kan studenten inte byta kurs han/hon har valt utan måste betala extra för eventuella nya kurser.

Byte av program – är detta möjligt och vad kan bytet få för konsekvenser för studenten?

Det är samma regler som gäller som för övriga studenter. Vid programbyte är det viktigt för studenten att känna till att denne kan komma att behöva betala extra om kurser som är avklarade från det första programmet inte går att tillgodoräkna sig i det nya programmet eftersom de då kommer att räknas som extrakurser.

Får en student byta till en kurs om undervisningen är undermålig?

Skolan behöver ansvara för att utredning av kursen och lärarens insatser görs.

Om ansvarig skola bedömer efter utredning att felaktigheter har skett på ett eller annat sätt så ska avgiftsskyldiga studenter ha möjlighet att byta till en alternativ kurs utan att behöva betala extra.

Termins- och kursregistrering via webben (personliga menyn)

Kan avgiftsstudent som inte har betalat sin avgift ändå termins- och kursregistrera sig själv via webben?

Nej. När studenten går in på registreringssidan som nås via personliga menyn med KTH-inloggning syns följande text i registreringsrutan (sidan finns både på svenska och engelska):

"Tuition Fee has to be paid before registration is permitted. Registration is not permitted."

Studieuppehåll/studieavbrott

Vad gäller för masterstudent som önskar göra studieuppehåll/studieavbrott?

Studieuppehåll/studieavbrott behandlas som för övriga studenter med tillägget att Antagningen ska informeras. KTH Bostad måste kontaktas om studenten har bostad via dem så att kontraktet sägs upp.

Både KTH Bostad och Antagningen ska informeras när studenten är på väg tillbaka. Då vissa kurser enbart ges antingen på vår- eller hösttermin bör en individuell studieplan upprättas för studentens resterande studietid. Om studenten inte har betalat för de kurser som han/hon ska läsa vid återkomsten kommer studenten att faktureras separat för dessa. Så fort studenten har blivit antagen till kurserna ska koordinatorn kontakta Antagningen så att fakturering sker. Detta bör ske ca en månad före kursstart så att studenten har tid på sig att betala. Betalning måste vara gjord för att studenten ska kunna registreras på kursen.

Om studenten vid återkomst redan har betalat för kurserna som han/hon ska gå, omregistreras studenten bara på föregående termin och betalar först när ny termin ska påbörjas.

Vad händer med studenter vars studier drar ut på tiden?

Studenterna behöver bara betala för en kurs en gång och har rätt att avsluta dessa.

Utbytestermin

Kan en avgiftskyldig student åka på utbytestermin?

Avgiftsskyldiga studenter betalar studieavgiften till KTH även under den termin då de gör sitt utbyte. För att studenterna inte ska behöva betala studieavgift på universitetet i utlandet måste de åka inom ett utbytesavtal. Om de åker som free movers kan de behöva betala en studieavgift både på universitetet i utlandet och på KTH.

För KTH-stipendiater räknas den termin som stipendiaten är utomlands som en termin på KTH. Eftersom KTH Tution fee waiver enbart täcker studieavgiften på KTH får studenterna stå för levnadskostnaderna själva.

SI-stipendiater ombeds kontakta sin stipendiehandläggare på SI för information gällande deras villkor om utbytestermin.

Bostad

Görs en prövning för fortsatt boende vid KTH inför varje termin?

Avgiftsskyldiga studenter är garanterade bostad i upp till ett år.

Har du frågor?

Om du undrar något om hantering av studieavgifter eller stipendier kan du kontakta antagningsgruppen genom att mejla info@kth.se