Canvas@KTH uppdateras den 17:e november

Publicerad 2023-11-02

Inom kort kommer Canvas@KTH att uppdateras för att passa bättre in med lärares användning av Canvas. Kursen kommer fungera som tidigare, men med ett uppdaterat innehåll. I den nya versionen finns lärandemål för kursen och ett avsnitt om New Quizzes. Vi passar även på att förtydliga strukturen och fokusera innehållet.

Vad är nytt i Canvas@KTH?

Uppdateringen för med sig många små ändringar och några stora. De största ändringarna förklaras under följande rubriker.

Nytt avsnitt om New Quizzes

New Quizzes är en populär funktion i Canvas som nu kommer finnas som ett avsnitt i Canvas@KTH. I kursen kommer du kunna läsa om funktionen och även testa skapa egna quiz. Fokus blir helt på New Quizzes då Classic Quizzes är på väg att fasas ut.

Mer fokuserat innehåll

I den nya versionen är innehållet uppdelat i grundläggande kunskap och frivillig fördjupning. De flesta länkar hamnar i fördjupningen för att göra texten enklare att läsa. Du kommer kunna ta dig igenom kursen med bara den grundläggande kunskapen.

Vi rensar även ut Covid-specifikt innehåll.

Tydligare modulstruktur

Kursen går från fyra till fem moduler genom att vi delar upp modulen "Skapa och dela innehåll" till "Skapa material" och "Bygga en kursstruktur". Alla moduler får även tydligare namn, se följande lista:

• 💡 Navigera och förbereda.
  • 📚 Skapa material.
  • 🏗️ Bygga en kursstruktur.
  • ☎️ Kommunicera med studenter.
  • 🗄️ Bedöma i Canvas.

Lägger till lärandemål

Vi har lagt till lärandemål i Canvas@KTH för att göra det tydligare vad syftet är med kursen. Om du vill kan du även använda lärandemålen medan du tar kursen, eller efteråt.

Efter avslutad kurs bör du kunna:

1. navigera i Canvas med hjälp av den globala navigationsmenyn och kursmenyn.
  2. använda Studentens vy för att kontrollera hur det ser ut för studenterna.
  3. skapa, redigera och publicera innehållstyperna: sidor, uppgifter, quiz, anslag och diskussioner.
  4. strukturera ett kursrum anpassat efter ditt syfte genom att använda inbyggda funktioner i Canvas, exempelvis moduler.
  5. nämna olika sätt att kommunicera med studenterna samt när dessa passar mer eller mindre bra.
  6. sätta och publicera omdömen från både bedömningsöversikten och SpeedGrader.

Vad är Canvas@KTH?

Canvas@KTH är en självstudiekurs som introducerar Canvas för dig som lärare på KTH. Kursen hjälper dig att börja utveckla digitalt utbildningsmaterial anpassat för Canvas och förbereder dig för att träffa dina studenter online. I slutet av kursen hoppas vi att du kommer ha en stabil och trygg grund för ditt framtida arbete i Canvas.

Canvas@KTH - An introductory course .

När går uppdateringen igenom?

Uppdateringen sker fredagen den 17:e november, under eftermiddagen.

Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät