Hur du kan använda kognitiv psykologi för att öka studenternas lärande
Dokumentation från Lunch 'n' Learn 11 maj 2022
Ett Lunch ‘n’ Learn om hur du kan använda forskningsbaserade strategier från kognitiv psykologi. Lär mer om frågebaserat lärande (retrieval practice) och hur du kan implementera det i din kurs idag. Marcus inspirerar och ger insikter i den kognitiva psykologins värld.
Innehållsförteckning för videon
Här är en länklista som fungerar som en innehållsförteckning. Klicka på länken till den del som du vill titta på. När du kommit till KTH Play så klickar du på playknappen så startar videon på rätt ställe. Samtliga länkar leder till KTH Play. Observera att videomaterialet är på engelska.
00:50 Presentation av samtalet
01:12 Marcus inställning till lärande
02:12 Designa lärandemiljön för att hjälpa studenterna att bli bättre på att lära sig
03:14 Den kognitiva psykologins infallsvinkel
04:52 Att grunda utbildningsval
08:36 Strategin "frågebaserat lärande" (retrieval practice)
09:58 Ansträngande bearbetning
10:15 Exempel på frågebaserat lärande
11:34 Aspekter av frågebaserat lärande
20:53 Frågebaserat lärande och metakognition
21:57 Implementera frågebaserat lärande
25:45 Bra inställningar för quiz och saker att tänka på
31:07 Andra metoder för frågebaserat lärande
33:03 Motivating students to become better learners
33:49 Tips på hur implementering kan gå till
Om webbinariet
Marcus pratar under webbinariet om forskning från kognitiv psykologi, och hur vi kan använda resultat därifrån i våra kurser för att öka studenters lärande. Vi lär oss mer om några aspekter av frågebaserat lärande (retrieval practice), vad det är och sätt att motivera studenterna till ansträngande bearbetning (effortful processing).
Under webbinariet tar vi även del av distribuerat lärande (spaced practice) och förslag för hur du kan använda det. Detta inkluderar några inställningar du kan ställa in i Canvas för att använda distribuerat lärande för att trigga hämtning (retrieval) hos studenterna vid rätt tillfälle.