Låt dig inspireras av andra lärares kursrum i Canvas

Titta in i fyra kursrum som har det där lilla extra

Publicerad 2020-11-18

Vi har listat fyra kursrum som utmärker sig extra då det gäller god kursdesign. Urvalet baseras delvis på det som framkom i en utvärdering av kursrum i Canvas som gjordes våren 2020 samt på synpunkter som framkommit i dialog med Tekniska Högskolans Studentkår.

Igenkänning och tydlighet viktigt för studenter

Kursrummen representerar olika skolor på KTH. Struktur, navigation och tydlighet är en del av det som lyfts fram som särskilt bra i de här kursrummen. Även om kurser skiljer sig åt beroende på ämne och därmed behöver byggas upp olika finns det en poäng med att ha vissa enhetliga inslag i kursdesignen. Igenkänning och tydlighet (exempelvis var man hittar kursmaterial och inlämningsuppgifter) är en viktig faktor för framgångsrik användning av LMS i undervisning.

Vi vill med hjälp av dessa exempel visa hur Canvas-designen kan användas för att underlätta navigeringen i kursrummen och förbättra studenternas upplevelse. Ett långsiktigt mål är att Canvas ska användas på liknande sätt i fler kurser, vilket är viktigt för studenterna.

Läs mer och hitta kursrummen här: Utvalda kursrum som exempel att inspireras av .

Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät