Ministudio – spela in video för undervisning på din skola

Dokumentation från Lunch 'n' Learn 13 oktober 2021

Publicerad 2021-10-20

Med en ministudio kan du smidigt komma igång med att skapa video för dina kurser. IT-support hjälper till med beställning, att rigga tekniken i någon av skolans lokaler och ger också stöd och tips till dig som ska spela in. Här är dokumentationen (video och länkar) från Lunch 'n' Learn-webbinariet där konceptet ministudio presenterades.

Om webbinariet

Behovet att producera digitalt utbildningsmaterial har ökat och därför erbjuds nu skolorna möjligheten att köpa in ministudior. IT-support hjälper till med inköp och installation. Under det här Lunch 'n' Learn-webbinariet demonstreras hur ministudior är utrustade och hur de kan användas.

Webbinariet är på svenska.

Innehållsförteckning för videon

Här är en länklista som fungerar som en innehållsförteckning. Klicka på länken till den del som du vill titta på. När du kommit till KTH Play så klickar du på playknappen så startar videon på rätt ställe. Samtliga länkar leder till KTH Play.

Kort introduktion av upplägget, presentatörerna samt "WVS" uppdrag på KTH (Webbmöten video, streaming)

Vad är en ministudio och varför ska jag använda en sådan?

Så är studion uppbyggd: utrustning, montering och möjliga inspelningar

Hur går beställningen till och vad bör skolan känna till? (pris, rörliga kostnader, lokal, ansvarig person, bokningssystem osv)

Översikt över en ministudio och demo av hur den funkar

Processen: Förberedelser, arbete, efterarbete

Beställningsrutiner

Presentatörer

Per Holmgren (Mediepedagog, Digitalt lärande, ITM, KTH).

Yisak Abraham (IT-supporttekniker, Teknikstöd, IT-Avdelningen, KTH).