Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Möbius – kontinuerlig digitaliserad examination av baskurser i matematik och fysik

Projektet innebär att undersöka hur Möbius, integrerat i Canvas, kan användas för mer studentcentrerad undervisning och kontinuerlig digitaliserad examination för matematik- och fysikkurserna inom tekniskt basår. Även material för självutvärdering ingår.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P4. Bedömning och examination för lärande

P3. Aktivt studentcentrerat lärande

P5. Öppna experimentella miljöer

Definitioner av principerna

Nihad Subasic
Nihad Subasic universitetsadjunkt

Detta projekt genomfördes på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2314-ITM).

Projektkontext

Alla studenter på tekniskt basår har kurser med samma innehåll och lärandemål oavsett på vilken plats studenterna utbildar sig. Kurserna som ingår i basåret är kurser i matematik, fysik och kemi. Examinationen är gemensam för alla studenter. Basårsutbildningen är strategiskt viktig för KTH bland annat för breddad rekrytering.

Forskning visar att kontinuerlig examination förbättrar både studenternas djupinlärning och främjar studenternas kontinuerliga lärande under kursens gång. Alla kurser på basåret avslutas nu med en större examination i sal. I kemi och fysik förekommer även examinerande laborativa moment. Inga andra examinationsformer förekommer.

Syfte/Effekt (outcome)

Syftet med projektet är att undersöka hur Möbius, integrerat i Canvas, kan användas för mer studentcentrerad undervisning och kontinuerlig digitaliserad examination för delar av matematik- och fysikkurserna inom tekniskt basår.

Projektresultat (output)

En införd och utvärderad pilot för matematik- och fysik-undervisning och examination i Möbius (integrerat i Canvas). Delresultat är:

  • Införda digitala kontrollskrivningar för kontinuerlig examination i både matematik och fysik.
  • Införda digitala förberedelseuppgifter inför laborationer i fysik
  • Digitala läraktiviteter, Valfri Interaktiv RäkneStuga (VIRS).
  • Utvärdering, genom enkät, av de digitala kontrollskrivningarna samt de andra utvecklade läraktiviteterna.
  • Slutrapport som inkluderar en analys av hur AI-verktygs inkludering i undervisning och examination för tekniskt basår kan och bör ske.

Tidplan

Startdatum: 2023-08-01
Slutdatum: 2024-01-30

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-27