Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kreativa pedagogiska verktyg i ingenjörsutbildningen: incitament och utmaningar

Projektet omfattar kartläggning av kurser och kursmoment på KTH som tillämpat mönsterbrytande, inter-disciplinära, interaktiva och kreativa pedagogiska metoder och ansatser som möjliggör djuplärande inom ingenjörsutbildningen.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P5. Öppna experimentella miljöer

P9. En utvecklande utbildningskultur

P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

Definitioner av principerna

Detta projekt genomförs på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE) inom programmet Framtidens utbildning (projekt-nr 2504-ABE).

Kontakt

Luigia Brandimarte
Luigia Brandimarte universitetslektor

Projektkontext

Inom ingenjörsutbildningen finns stor potential för pedagogisk utveckling som drar nytta av kreativa pedagogiska verktyg för att stödja studenter att identifiera lösningar och ställa nya frågor som är avgörande för att möta komplexa och tvärvetenskapliga samhällsutmaningar. Det finns även utmaningar för lärare att implementera nya sätt att undervisa som bryter rådande paradigm.

Syfte/Effekt (outcome)

Utvecklingsprojektet förväntas ha positiv effekt och skapa goda förutsättningar för pedagogisk utveckling och stärka ingenjörsutbildningen genom:

  • Interaktiv pedagogik mellan discipliner i ingenjörsutbildningen kan stärka studenter i sin framtida yrkesroll i arbete med tvärvetenskapliga team för att hantera kritiska samhällsutmaningar.
  • Goda exempel på hur mönsterbrytande metoder skapar förutsättningar för djuplärande pedagogik på KTH.

Projektresultat (output)

Projektet avser belysa både incitament och utmaningar för lärare inom ingenjörsutbildningen genom en kombination av undersökning (enkät, workshop och intervjuer): Output är:

  • En sammanställning från kartläggning av kurser och kursmoment på KTH som tillämpat nya pedagogiska metoder och mönsterbrytande ansatser som möjliggör interaktion mellan vetenskap, konstnärliga metoder och tekniskt kunnande inom ingenjörsutbildningen
  • Slutsatser från genomförda workshops med tvärvetenskapliga dialoger om nya pedagogiska verktyg
  • Populärvetenskaplig skrift om erfarenhetsutbyte mellan KTH-kurser vid ABE-skolan som tillämpat nya arbetssätt i kurser och/eller utvecklat nya kurser som integrerar vetenskapliga artistiska metoder, konstnärlig dialog och studentinflytande i utformning av kursmoment.

Tidplan

Startdatum: 2025-09-01
Slutdatum: 2026-08-31

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-08