Projektet innebär att utveckla och implementera AI-litteracitet och AI-kunnighet (enligt EU-direktiv) via integrering av AI i befintliga kurser; hur lärare kan använda AI i olika kurser och utbilda studenterna i AI för att lösa omedgörliga och komplexa problem.
Projektkontext
Såväl studenter som yrkesverksamma använder AI-verktyg i en allt större utsträckning. AI-verktygen utvecklas i ett mycket snabbt tempo och blir allt kraftfullare. Det nya EU-direktivet tydliggör vikten av att medarbetare i olika organisationer som använder och utvecklar AI har god AI-kunnighet. KTH:s kurser behöver anpassas.
Syfte/Effekt (outcome)
I hård konkurrens ska KTH ligga i framkant avseende studenters och lärares AI-kunnighet. KTH-studenter ska ha AI-kompetens som är direkt relevant för yrkeslivet för att vara fortsatt attraktiva på arbetsmarknaden.
Projektresultat (output)
Implementering och utveckling av befintliga kursers kursinnehåll och examinationsformer som är anpassade till AI.
Genomförda gemensamma workshoppar, både interna och externa (med näringsliv för kunskapsdelning).
Slutrapport och symposium för att sprida resultat.
Tidplan
Startdatum: 2025-06-01
Slutdatum: 2026-06-30 med möjlig förlängning
Mappade principer
Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:
A1. Väsentliga ämneskunskaper
A2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling