Framtidens utbildning på Storträffen + KTH SoTL våren 2025
Tema: Undervisa för framtiden – med dagens resurser och utmaningar
Framtidens utbildnings posterutställning av utvecklingsprojekt på tidigare Storträff för utbildning. Foto: Petter Wallebo, KTH.
Här kommer du få en överblick av programpunkter och aktiviteter som relaterar till KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning KTH:s Storträff för utbildning den 20 maj 2025, som i år samarrangeras med den högskolepedagogiska konferensen KTH SoTL. De flesta aktiviteterna relaterade till Framtidens utbildning sker i Q31.
Storträffen våren 2025 samarrangeras med KTH:s högskolepedagogiska konferens KTH Scholarship of Teaching and Learning, KTH SoTL, 2025. Anmälan till Storträffen ger dig också tillgång till alla postrar och presentationer på KTH SoTL 2025, som har temat: Att ta lärandet på allvar.
Om KTH SoTL 2025
.
Programledaren i plenum
Programledare Anna Jerbrant ger kort status om Framtidens utbildning i inledande plenum och slutord i avslutande plenum.
Klockan 11.30 öppnar posterutställningen för Framtidens utbildning (FrU) och den högskolepedagogiska konferensen KTH SoTL. FrU-projekten är från omgång 2024.
Lunch serveras kl. 12.00, och 12.30 startar den inledande plenumsessionen.
Podden "Fikasnack om framtidens utbildning"
Fikasnackspodden kommer förinspela ett avsnitt från Storträffen och KTH SoTL. Poddvärden Marcus Lithander kommer intervjua arrangörer och deltagande lärare, studenter och anställda.
Fyra temabord av projekt inom Framtidens utbildning
Temaborden planeras genomföras i Q31, samma sal som posterutställningen (och streamingen av plenum). Vissa bord är på svenska, andra på engelska.
Workshop (sve/eng): Q31 Runda 1
Ta med en text och låt oss utifrån den skapa ett formativt quiz i Canvas med hjälp av AI
Vill du prova något nytt – riskfritt? Prova vår AI-stödda metod för att generera frågebaserat läromedel för alla kurser. Vi samarbetar med dig och ditt eget läromedel för att generera och validera lågriskmöjligheter för dina elever att testa sina kunskaper och lära sig av interaktionen.
Olle Bälter och Ric Glassey leder projektet Rent frågebaserat lärande (pQBL) med AI-genererade lärandemål och aktiviteter som utvecklar pQBL-material i Torus med hjälp av generativ AI för effektivare läromedel till studenterna och minskad kursutvecklingstid för lärare. Här bjuder teamet in till workshop!
Olle Bälter har hållit en öppen föreläsning Lär dig lära smartare: effektiva inlärningsmetoder med AI-stöd som du kan ta del av på sidan:
Tidigare öppna föreläsningar
Lär dig mer om (Eng): Q13 Runda 1
Hur kan vi bättre vägleda studenter i att förstå och använda AI?
Följ med oss på en inblick i vår nya digitala guide för AI-integration – en resurs som nu testats på Indek. Vi kommer att utforska hur den här guiden stöder studenter i att koppla samman AI-teori med praktik, och hur den utvecklas till en modul för metodinlärning. Vi välkomnar också dina idéer och reflektioner om hur vi kan ta detta vidare – tillsammans.
Anna och Niklas berättar om projektet Digital guide för AI-integration inom industriell ekonomi och organisation som Anna ledde under 2024 och som kommer fortsätta under 2025. Projektet har utvecklat och testat en digital guide för hantering av AI inom undervisning och examination kopplat till industriell ekonomi och organisation, med mastern teknikbaserat entreprenörskap (TTBEM) som pilot.
Elektromobilitet - lärdomar från fas 1 i framtidens utbildningsprojektet
Mikael Nybacka leder det KTH-övergripande projektet
E-mobility som masterprofil på tvären
. KTH erbjuder ett brett utbud av kurser inom området elektrisk mobilitet, spridda över olika program och institutioner. Denna diskussion syftar till att ge en omfattande översikt över det kartläggningsarbete som hittills gjorts i detta projekt och lära av er vad vi bör fokusera på inför det kommande året 2025. Aktuell huvudfråga vi arbetar med: ”Kan vi ge examensbevis inom specifika teman på KTH som skulle kunna kopplas till flera program? Vilka är möjligheterna, utmaningarna och hindren med detta?”
Behörighetskrav är en del av livet på KTH. De är nödvändiga för varje kurs och program (förutom de för rena nybörjare) och bör hållas realistiska och uppdaterade. När reviderade du senast kraven för din kurs? Kom och lär dig om bästa praxis för att formulera behörighetskrav, hur de används i praktiken för antagning, fallgropar att undvika, etc.
Monika Lundell projektleder Trygga studievägar med tydliga förkunskapskrav som utvecklar modell med verktyg och visualisering som förtydligar ämnesprogression och kvalitetssäkrar flexibla och strukturerade studievägar för effektivare och tryggare hantering av särskild behörighet (SB).
Struktur för partnersamverkan vid autentiska inslag i utbildningen
Lars Uppvall har lett projekt som tagit fram en prototyp för hur KTH på ett effektivt och pedagogiskt sätt kan införa autentiska utmaningar kopplade till stora samhällsomställningar tillsammans med aktivt deltagande partnerorganisationer i utbildningen. Nu har han med Pontus Wadström lämnat in ett SoTL-bidrag Engaging with Engineering Education: Industry Partners’ Motivations and Experiences in Problemand Project-Based Learning Courses som de presenterar under SoTL-session 3 i Q34 kl. 15:15-15:50.
Lars kommer även finnas till hands för frågor/diskussion i Q31 kl. 11.30–12.30.