Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Analys inför ombyggnad av Civilingenjörsprogrammet i farkostteknik

Projektet innebär att göra en intressent- och behovsanalys inför utveckling av civilingenjörsprogrammet i farkostteknik, med tillägg av bland annat lösningar för resurseffektiva fordon, komplexa men hållbara transportsystem och transportfrågor på ett mera övergripande plan.

Graf med mappade principer markerade.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P1. Väsentliga ämneskunskaper

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling 

P8. Flexibla och strukturerade studievägar 

P9. En utvecklande utbildningskultur 

Definitioner av principerna

Kontakt

Carlos Casanueva Perez
Carlos Casanueva Perez universitetslektor
Gunnar Tibert
Gunnar Tibert vice skolchef

Detta projekt genomfördes på Skolan för teknikvetenskap (SCI) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2318-SCI).

Projektkontext  

Civilingenjörsprogrammet i farkostteknik på KTH är unikt i Sverige och farkostingenjörer är mycket efterfrågade av samhällets olika delar. Programmet öppnar dels dörrar för karriärer inom utveckling och forskning inom transportmedel som tåg, bilar, flygplan, fartyg och rymdfarkoster, dels ingår transporter av varor och människor i nästan alla branscher i dagens globaliserade värld. Att möjliggöra förflyttning innebär ett starkt fokus på dynamik och rörliga mekaniska komponenter, med hänsyn till komfort, buller och effektiv mekanisk samverkan. 

För att möta och hantera framtidens samhällsutmaningar, krävs en översyn av programmets nuvarande innehåll. Programmets grundläggande tekniska lärandeinnehåll fungerar mycket bra, men behov finns bland annat av lösningar för resurseffektiva fordon, komplexa men hållbara transportsystem och transportfrågor på ett mera övergripande plan. Ett utökat systemperspektiv och tvärvetenskapliga aspekter behöver inkluderas. 

Samtidigt har forskningen inom förändringsarbete gått framåt. För att förbereda oss för en värld med allt högre förändringstakt, skulle man kunna utnyttja detta förändringsbehov för att testa en förändringsledningsmodell som skapar förmåga att hantera även framtida förändringsbehov, en s.k. generativ förändringsledningsmodell. Detta blir ännu viktigare eftersom programansvarig (PA) idag är en ledare utan makt, på grund av utbildningsstrukturen. Samarbetet är numera mycket beroende av lärarnas vilja att engagera sig i programmet. 

Foto: man med glasögon och skägg.

Nyhet 2024

Omstrukturering för framtidens utmaningar: Farkostteknikprogram i ny tappning

Farkostteknik vid KTH är mer än ett fordons- och transportmedelsprogram. Utbildningen förbereder studenter för att möta och hantera framtidens samhällsutmaningar, vilket kräver en översyn av programmets nuvarande innehåll.

Syfte/Effekt (outcome) 

Utforska möjligheterna till utveckling av programmet för att möta dagens och framtidens behov, med tillägg av nytt lärandeinnehåll på både kandidat- och masternivå, genom att göra en intressent- och behovs-analys samt engagera alla våra intressenter för en stark och bred förankring genom hela processen, enligt (minst) de tre första stegen i den generativa förändringsledningsmodellen från boken “The Dynamics of Generative Change” (Bushe, 2019). 

Projektresultat (output) 

  • Studie av ’lessons learnt’ från andra, tidigare programförändringsprojekt  
  • Jämförelse med befintliga program i andra lärmiljöer 
  • Undersökning och insamling av insikter och synpunkter från programlaget och andra interna intressenter, med etablering av förändringskultur och kollegial vy av förändringsprocessen 
  • Intervjustudie av Studentsektionen för farkostteknik med både alumner och gymnasieelever  
  • Enkäter med industrin för att säkerställa att programmets innehåll motsvarar arbetsmarknadens krav och för att identifiera det mervärde en farkostingenjör tillför. 
  • En första strukturell analys av civilingenjörsprogrammet med fokus på utvecklingen av Kandidatdelen, med ett lösare förhållningssätt till inriktningarna på masternivå. Urval av begränsat antal masterinriktningar som utgör testgrupp för identifiering av nytt lärandeinnehåll och programkopplingar (progression inom nytt lärandeinnehåll). 
Karta över resultatet.

Tidplan 

Startdatum: 2023-08-15
Slutdatum: 2024-06-30

Not. Projektet kommer fortsätta efter den initiala intressent- och behovsanalysen som sker inom Framtidens utbildning. Målet är att lansera en pilot av det utvecklade programmet till KTH:s 200-årsjubileum 2027, med en utvärdering av den använda förändringsmodellen.

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-11-10