Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Strategisk inriktning för lärmiljöer

Projektet innebär att föreslå en strategisk inriktning för hur KTH:s lärmiljöer skall/kan/bör utvecklas och rustas i samklang med KTH:s strategier och mål samt parallella pågående utvecklingsprojekt.

Graf med mappade principer markerade.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P6. Livfullt campus

P5. Öppna experimentella miljöer

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd

Definitioner av principerna

Kontakt

Anna Jerbrant
Anna Jerbrant universitetslektor

Detta KTH-gemensamma projekt genomfördes inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2410-KTH).

Projektkontext

Lärmiljöer består av de digitala och fysiska miljöer som våra studenter möter under utbildningen – både vid undervisning, lärande och examination. Lärmiljöernas funktion är både social och pedagogisk. Finns för undervisningen lämpliga lokaler – givet att undervisningsformerna idag utvecklas långt bortom traditionella föreläsningar och övningar? Finns tillräckligt många datorsalar för digital examination – som ofta är en förutsättning för den kontinuerliga examination som i sin tur påverkar genomströmningen? Finns tillräckligt kvalitativa studieplatser och annan infrastruktur som krävs för att studenterna ska uppleva att campus Valhallavägen är både attraktivt och relevant? Att anpassa och dimensionera våra lärmiljöer är i praktiken ett så kallat omedgörligt problem. Inga enkla (standard-) lösningar finns, många parametrar påverkar och parametrarna har många och komplexa beroenden sinsemellan. Samtidigt ökar lokalkostnaderna i mycket högre takt än vad ersättningen gör.

I slutet av 2023 fattade universitetsstyrelsen beslut om den så kallade ”campusflytten”; att verksamheten vid KTH skulle koncentreras till tre campus. Beslutet innebar att KTH:s alla studenter från såväl Kista som Södertälje flyttas till KTH Campus vid Valhallavägen – förutom basårsutbildningen från Södertälje som flyttas till Flemingsberg. De inflyttade utbildningsprogrammen, utöver utökade antagningsvolymer, aktualiserade ovan beskrivna omedgörliga problem.

Programdirektivet för projektet ”campusflytten” fick därmed ett tilläggsbeslut i mars 2024 (beslut om tilläggsuppdrag till programdirektivet för campusflyttar, V-2024-0084 KS-kod 2.2) där en arbetsgrupp fick uppdraget att ta fram förslag, med en tydlig prioritering, av hur KTH:s gemensamma lärandemiljöer skall/kan/bör utvecklas och rustas i samklang med parallella pågående utvecklingsprojekt. Framtidens utbildning fick i uppdrag att planera och facilitera ett lärmiljöinternat i mitten på augusti 2024. Slutrapport lämnades 2024-09-15 och efter ledningsgruppen 6 november fick Framtidens utbildning i uppdrag att dessutom ta fram ett förankrat inriktningsbeslut för KTH:s lärmiljöer.

Syfte/Effekt (outcome)

Projektet syftar till att definiera en strategisk inriktning och ett beslutsunderlag för KTH:s framtida hantering av våra lärmiljöer så att:

  • Lokalerna blir flexibla, tillförlitliga och möjliggör olika former av interaktion.
  • En student kan komma till Campus närhelst på dagen och hitta en studieplats.
  • Det blir balans i antalet studieplatser och undervisningslokaler för interaktion.
  • Alla studenter har tillgång till experimentella lärmiljöer.
  • Möjligheten för lärare att boka lokaler efter undervisningsutformning ökar.

Projektresultat (output)

  • Inventering av utmaningsområden inom lärmiljöer (med tentativ kvantifiering av problemstorlek för vissa utmaningar) med förslag till strategisk inriktning för den framtida hanteringen av lärmiljöer på KTH i form av en presentation, förankrad med samtliga skolor och andra relevanta intressenter.
  • (om projektet är framgångsrikt:) Beslutsunderlag (med hantering av beslutsprocessen till rektorsbeslut) för implementation framåt.

Tidplan

Startdatum: 2024-08-15
Slutdatum: 2025-05-27

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Resultat

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-12-17