Kurstyper: olika grader av digitala inslag
KTH:s kursutbud består av kurser som är digitaliserade i varierande grad. Från campuskurser med enbart fysiska träffar, till blandkurser och fullständiga distanskurser. Här listas olika kurstyper på KTH med tillhörande beskrivningar.
Dessa kurstyper är en vidareutveckling från Allen, I. E., & Seaman, J. (2010). Class Differences: Online Education in the United States. Sloan Consortium.
Campus (0% digitalt)
Alla kursens aktiviteter genomförs som fysiska träffar.
Kurser av detta format kan använda digitala verktyg (t.ex. lärplattformen Canvas) för att dela dokument eller annan information, men inga lärande- eller bedömningsaktiviteter görs med digitalt stöd.
Campus med webbstöd (1-25% digitalt)
En stor majoritet av kursens aktiviteter genomförs som fysiska träffar men även digitala aktiviteter förekommer.
Kursens utformning omfattar att komplettera vad som i grunden är en campuskurs med digitala inslag där några aktiviteter görs digitalt.
Kurser av detta format använder typiskt lärplattformen för att dela dokument och administrera examinationsuppgifter men även asynkrona lärandeaktiviteter (t.ex. diskussionsforum) eller synkrona lärandeaktiviteter (t.ex. webbmöten) kan förekomma.
Blandad (25-75% digitalt)
Kursens aktiviteter genomförs med både digitala och fysiska träffar.
Kursens utformning utgår från att lärare för varje aktivitet gör ett aktivt val för om den skall genomföras digitalt eller fysiskt. Valet baserat på vilken metod som passar bäst för kursens innehåll och lärandemål.
Kurser av detta format har typiskt en balans mellan de fysiska och digitala aktiviteterna och har reducerat antalet fysiska träffar. Lärplattformen Canvas och kringliggande verktyg används för information, kommunikation och administration. De fysiska mötena används ofta för samtal och diskussioner snarare än för att föreläsa.
Distans med campusträffar (75-99% digitalt)
En stor majoritet av kursens aktiviteter genomförs digitalt men även fysiska träffar förekommer.
Kursens utformning omfattar att komplettera vad som i grunden är en distanskurs med några aktiviteter som genomförs fysiskt.
Kurser av detta format använder typiskt lärplattformen Canvas, webbmöten och kringliggande verktyg för att realisera de digitala aktiviteterna. Kurserna har några enstaka fysiska träffar som används för att bygga relationer mellan lärare och studenter. Även andra aktiviteter som är svårare att genomföra digitalt förekommer, såsom laborationer, demonstrationer och tentamen.
Kursens utformning möjliggör att man som deltagare inte behöver vara bosatt i Stockholmsområdet, men man kan resa till KTH för kursens fysiska träffar. Kurserna har ofta ett större inslag av asynkrona aktiviteter för att nå en bredare målgrupp av deltagare (t.ex. deltagare som yrkesarbetar).
Distans (100% digitalt)
Alla kursens aktiviteter genomförs digitalt. Kursen har inga fysiska träffar.
Kurser av detta format använder typiskt lärplattformen Canvas, webbmöten och kringliggande verktyg för att realisera de digitala aktiviteterna.
Kurserna har ofta ett större inslag av asynkrona aktiviteter för att nå en bredare målgrupp av deltagare (t.ex. deltagare som yrkesarbetar). Kurser kan också vara helt asynkrona där man som deltagare går kursen i eget tempo utan interaktion med andra deltagare. Det kan förekomma att kursen har någon fysisk träff men de är inte ett krav för att delta i kursen.